Hoe voorkom ik dat mijn hond mijn onrust aanvoelt als ik andere (grote) honden tegenkom (lees de uitleg)?

Ik heb een Australian Shepherd van 6 jaar. Hij heeft een heel onderdanig karakter en is voor ons de allerliefste hond, ook voor mijn kinderen. Hij is echter een keer aangevallen door twee herders. Sindsdien ben ik onbewust gespannen als ik een herder of collie-achtige hond tegekom en dit voelt mijn hond aan. Sommige honden loopt hij straal voorbij maar heel vaak begint hij al te grommen en hij heeft al een paar keer gevochten. Wat kan ik het beste doen om dit patroon te doorbreken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Jij bent dus ook bang dat er iets gebeurt, dus gaat je hond automatisch jouw angstige houding tot de zijne maken. Erger nog, hij gaat JOU verdedigen omdat jij onzeker bent.

Als leider van de roedel moet je het goede voorbeeld geven. De hond heeft alleen het recht jou te verdedigen als duidelijk wordt dat je de confrontatie met de vijand niet alleen aankunt.
Daar is dus hier helemaal geen sprake van. Grommen naar een andere hond moet je corrigeren, er is geen reden toe. Foei is toch het minste wat je kunt zeggen, zelfs al is de hond angstig. Jij moet zelf uitstralen dat er nergens geen reden is om bang te zijn.
Blijf met een aangelijnde hond ook niet staan om de andere hond te ontmoeten, want dat heeft geen enkele zin. Honden die elkaar niet kennen hoeven geen contact te maken. Je passeert elkaar op een ontspannen manier zonder oogcontact te maken.

Mocht het gaan om een hond van een kennis en wil je even een woordje wisselen, zet dan allebei de honden neer, zodat ze ontspannen kunnen wachten tot ieder weer doorloopt.
Je moet minder letten op de reactie van je hond, maar er van uitgaan dat jij bepaalt hoe de hond mag reageren. Bovendien geven de meeste eigenaren te veel eer aan de hond, zodat de hond zelf gaat bepalen hoe hij reageert. Het gevolg is bijten, grommen en blaffen.
Recht je schouders, ondersteun je hond zodat hij minder onzeker wordt en wees consequent in de opvoeding. En wees wat vastberadener.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor alle reacties en tips, ik ben duidelijk niet de enige. Ik pas al wat tips toe, neem nu echt de leiding en zorg dat mijn hond op mij gericht is en naar mij luistert, zeker als ik een andere hond tegenkom.

Andere antwoorden (2)

Je kunt niet voorkomen dat je hond jouw onrust voelt.
Je zult het echt bij jezelf moeten zoeken.
Ik heb hetzelfde probleem ongeveer gehad (niet met het vechten maar wel met het grommen en blaffen)
probeer je niet te focussen op het 'contact' tussen de twee honden en loop de eerste keer anders na een paar secondes maar gewoon door (dat maakt je rustiger, er is niks gebeurd) probeer steeds wat langer te blijven en denk positief (meer kun je niet doen, probeer het)
Dit helpt misschien:

Als je weet dat je hond gaat grommen en vechten als jij onrustig bent, weet je dat jouw gevoelens 'werken' op hem.
Als je dan positief denkt, rustig, kalm en zelfverzekerd moet het goedkomen!

Onthoud: als het niet de eerste keer lukt, geen probleem, het is moeilijk maar als je zelfvertrouwen hebt lukt het vast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt op deze manier niet zien of de hond daadwerkelijk op jou reageert. Het kan wel getriggerd worden. Maar de uitwerking is onduidelijk.
Een hond kan geen gevoelens oppikken, maar is des te beter in het aflezen van de lichaamstaal van zijn begeleider. Wat er precies tussen jullie gebeurd is zo heel moeilijk te zien.
De vraag is nl. ook of je hond zuiver agressie laat zien, of angst agressie?
Vooral in het laatste geval moet je voorzichtig zijn qua training. Daar is echt specialistische hulp voor nodig. Ook kunnen er meer dingen aan de hand zijn waar je zelf misschien niets van merkt. Het kan zijn dat je onbedoeld de hond dit gedrag hebt aangeleerd. Het is voor mensen heel normaal om van bijtincidenten tussen honden te schrikken! Maar voor honden kan het hierna heel moeilijk zijn om met hun eigenaar te communiceren. Honden zijn heel knap in het opvolgen van subtiele commando's. Als geleider heb je dit misschien niet door.
Er zijn in elke hond baas verhouding allemaal aanknopingspunten waar een hondengedragstherapeut heel veel mee kan. Ik raad je aan om een deskundige te raadplegen en er serieus mee aan de slag te gaan. Het is immers heel jammer wanneer je hond slecht in zijn vel zit en je achteraf beseft dat je het anders had moeten aanpakken.