Waar trekken gewone ganzen naartoe in de winter?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Vogels
1.8K
jc54
2 jaar geleden
Welke ganzensoort vind jij "gewoon"?
https://www.sovon.nl/nl/content/ganzen-herkennen

Antwoorden (1)

Er zijn tegenwoordig het hele jaar door ganzen in Nederland aanwezig. Ze zijn op te delen in twee groepen: winterganzen (overwinterende ganzen, ook wel doortrekkers of wintergasten genoemd) en zomerganzen (broedvogels die jaarrond in Nederland verblijven, ook wel standganzen genoemd).

De meeste winterganzen zijn volgens Sovon Vogelonderzoek Nederland (Sovon) broedvogels uit Noord- en Oost-Europa en de Arctische toendra's tussen Spitsbergen en West-Siberië.

Ieder najaar vliegen er grote groepen ganzen naar ons land om hier te overwinteren. Nederland is een belangrijke bestemming: overdag is er voldoende voedsel te vinden in de weilanden en akkers en ’s nachts bieden onze wateren een veilige slaapplaats. Enkele soorten, waaronder de grauwe gans, hebben zich nu permanent als broedvogel in Nederland gevestigd.

De bekendste gans in Nederland is de grauwe gans. Deze soort is bijna overal te zien waar water en grasland nabij zijn. In de tachtiger jaren van de vorige eeuw overwinterde nog zo'n 80% van de Europese grauwe ganzen in Spanje, maar in de huidige tijd is Nederland het belangrijkste overwinteringsgebied. Ze trekken dus niet naar een ander land, maar zoeken een overwinteringsplek in Nederland op boerenland, bij meren, uiterwaarden of in grote natte natuurgebieden.