Kun je vogels naar je tuin lokken met speakers met vogelgeluiden?

Kun je vogels naar je tuin lokken met speakers met vogelgeluiden (zonder muziek uiteraard)?

3 jaar geleden
in: Vogels
3.7K
Amadea
3 jaar geleden
Dat lijkt mij van niet. Beter probeer je een vogelhuisje met een bakje water en een ketting van pelpinda's.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
misschien dat ze het wel horen maar wie zegt dat die vogeltjes zo sociaal zijn en dan gelijk bij het groepje vogels wat daar bezig is een kijkje wil komen nemen?
het lijkt mij dat schuwe vogeltjes juist net dat plekje met die gekke speakers gaan mijden als het een te grote kakafonie wordt daar van vogeltjes.
ook reageren katten hier fel op. ik had een kat ooit en ik speelde eens voor de grap een cd met enkel vogelgeluiden af.- nou die kat heel laag over de grond door heel het huis, oren achterover en overal kijken of ie een vogel kon zien, (en dus wschynlijk) vangen. weet niet of dit wel zo slim is.

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Helaas verstoren natuurliefhebbers vaak bewust of onbewust de broedgebieden van vogels. Met hun smartphones spelen zij bijvoorbeeld vogelgeluiden af om een vogel tevoorschijn te lokken.
In het broedseizoen triggeren de geluiden de territoriumdrift van een vogel, die zijn energie dan verspilt aan het verjagen van een niet-bestaande indringer. Zo gaat er kostbare energie verloren voor het bouwen van een nest of voor het broedproces.
Als een vogel het geluid van een andere vogel hoort, kan hij vluchten. Hij wil de confrontatie niet aangaan met een sterk klinkende vogel (die niet bestaat). Gevolg is dat de vogel op zoek moet naar een nieuw territorium, terwijl er eigenlijk niets aan de hand is.