Grijze roodstaart die plukt wat te doen?

9 maanden geleden
in: Vogels
1K
ronron1212
9 maanden geleden
dierenarts
Rieneke1
9 maanden geleden
Ga om te beginnen naar een dierenarts die is gespecialiseerd in vogels. Heb je een medische oorzaak uitgesloten, wend je dan tot een vogelgedragsdeskundige.
Z512099
9 maanden geleden
Laat hem los in Congo.

Antwoorden (1)

Een belangrijke oorzaak is een verkeerde voeding, gelukkig zie je tegenwoordig veel verbetering, doordat er tegenwoordig veel onderzoek gedaan word wat betreft voeding en verzorging.
Andere oorzaken zijn onvoldoende bewegingsvrijheid, te kleine kooi en het te weinig uit de kooi halen van de papegaai.
Verveling, te weinig speelgoed van te weinig aandacht van de eigenaar.
Huidziekten kunnen ook veel jeuk veroorzaken.
Het ontbreken van het niet regelmatig besproeien van de papegaai.
Het tijdeliijk missen van een geliefd persoon door bijvoorbeeld een vakantie of door een sterfgeval.
Het ontbreken van een seksuele partner aan het begin van de geslachtsrijpe periode.
Het hebben van bijvoorbeeld. bloedluis Dit kan veel jeuk veroorzaken.

Oplossingen:

Zorg voor voldoende speelruimte, een grote kooi van de papegaai en laat de papegaai zoveel mogelijk buiten danwel op de kooi zitten. Dit geeft de papegaai een groot gevoel van vrijheid.
Geef uw vogel voldoende speelgoed, niet te veel tegelijk maar probeer zoveel mogelijk af te wisselen met diverse speelgoed, Kortom hou het interessant voor uw papegaai.
Breng meer tijd door met uw papegaai, probeer hem zoveel mogelijk bij uw leven te betrekken.
Besproei uw papegaai minimaal 3x per week met lauw water.

Wanneer Bovenstaande oplossingen niet aanslaan, geeft in sommige gevallen een speelkameraadje voldoende afleiding zodat het verenplukken ophoudt.
9 maanden geleden