Waarom leggen mijn hennen weinig eieren deze zomer?

Ik heb 15 hennen. Ik heb echter maar per dag 3 of 4 eieren.
Er zijn nu 5 hennen zijn 3 jaar. 6 hennen zijn nu 2 jaar. En de rest is van dit jaar, ruim 25 weken. Varierende soorten: legkip of sierkip. Ik heb verder 1 haan. Geef ik ze te veel voer? Hun kroppen zijn best wel vol, ik bedoel ongeveer zo groot als een pingpong balletje. 's Ochtend zijn die gewoon weer leeg. Ook waren er 3 broeds. Ze hebben mijns inziens geen stress: heel veel ruimte, dus veel scharrelen, dicht nachthok.

9 maanden geleden
in: Vogels

Antwoorden (1)

Kippen legen het meest in het voor- en najaar. In de winter stopt het helemaal en in de zomer (nu dus) heb je een dip. Los daarvan kunnen er nog meerdere redenen zijn dat ze weinig of niet leggen. Broeds noem je zelf al, maar ook kunnen ze te vet zijn, of er zit te weinig eiwit in het voer. Met alleen graan wordt het niks dus. Een echte legkip (250+ eieren per jaar) is na een jaar of drie wel uitgelegd. Dan zijn ze gewoon op. Bij sierkippen gebeurt dat - gemiddeld genomen - pas na een jaar of 6. Wel of geen haan bij je kippen heeft geen effect op het aantal eieren dat ze leen.
9 maanden geleden
SingingCoyote13
9 maanden geleden
een sierkip legt langer eieren dan een echte legkip ? dat wist ik niet het klinkt wel onlogisch
teusvh
9 maanden geleden
Nee, dat is juist heel verklaarbaar. Het aantal eieren dat een kip kan leggen is al bij de geboorte (genetisch) bepaald. Het blijkt ook dat je daar met gericht fokken en selecteren weinig aan kunt veranderen. Bij een kip die 300 eieren in een jaar legt zijn ze na 2 of maximaal 3 jaar dus gewoon helemaal op. Een vlees- of sierkip kan veel langer vooruit voor hij aan dat aantal zit. Wat wel is, is dat de kans dat er een of andere storing optreedt (zoals ontsteking van een eileider) met de leeftijd toeneemt.
Heb je dus een groep oudere kippen die weinig meer leggen, dan kan het heel goed zo zijn dat er een aantal bij zitten die helemáál niet meer meedoen, en de rest nog gewoon goed aan de leg is.