Waarom eten de mussen de jonge blaadjes van de vlinderstruik af?

In het voorjaar vreten de mussen bij mij in de tuin mijn vlinderstruik kaal. Waarom doen ze dat en wat kan ik er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
8.1K
Rieneke1
4 jaar geleden
Wat je ertegen kan doen is een voederhuisje/ voederplank voor ze maken. Graantjes en universeelvoer zullen ze zeker waarderen. Mussen hebben het niet makkelijk: bied ze een alternatief ipv ze tegen te werken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voederplanken maken? Als er mussen zijn die dikgevreten zijn van de zaden dan zijn dat wel de mussen in mijn tuin. Die mussen bij mij kunnen kunnen meedoen aan het programma obese.

Antwoorden (1)

De jonge scheutjes zijn sappig, zacht en makkelijk af te plukken (Wij vinden sla ook lekker). Straks nemen ze ook de kleine scheutjes van sedumsoorten. Het weinige wat je er tegen kunt doen is het spannen van draadjes (dun naaigaren) zodat een netwerkje ontstaat en het ophangen van stroken aluminiumfolie aan draadjes, zodat het wat wappert in de wind.