Wat is de optimale vochtigheid in een broedmachine voor eendeneieren?

Hoi, ik heb nu eendeneieren in de broedmachine zitten op 37.6 graden. Ik weet dat het vochtgehalte 45% moet zijn. Maar ik kan dus nergens het vochtgehalte aflezen. Is het bakje vullen tot het randje dan genoeg? Of moet ik zoals de man waar ik de eieren vandaan heb een extra bakje met water in de broedmachine zetten (zoals ik nu heb) . Het is erg vochtig en beslagen en gisteren waren de eieren zelf vochtig maar nu is dat al minder. Moeten de eieren droog blijven ? Of mogen ze best wat vochtig zijn soms door het vocht in de machine?

En zegt u gewoon de machine zelf aan houden tot hoe vol die kan, of een klein bakje water er in?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik wil heel graag dat dit werkt!

Groetjes M.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vogels
3.9K

Antwoorden (1)

De juiste luchtvochtigheidswaarde is gedurende de gehele broedperiode beslissend voor het broedresultaat. Broed men te droog, ontwikkelen zich de kuikens niet goed en komen tijdens de uitkomst niet uit.
Broed men te vochtig "verdrinken" de kuikens in de eieren. De fokker moet hier fingerspitzengefuhl bij hebben.
Het instellen van de juiste vochtigheid is voor elke broedmachine verschillend. De juiste vochtigheid ligt in de regel tussen 45% - 50% tijdens de voorbroed en circa 68% - 71% tijdens de uitkomst.
Om de juiste vochtigheid in te stellen gaat men als volgt te werk. Vul de waterbakjes met water. Na enige tijd geeft de hygrometer aan de deur een vochtigheidsstand aan. U kunt deze stand als volgt veranderen; zet de waterbakjes zover mogelijk naar de zijkanten en draai de luchtrozet(ten) bijna dicht. Belangrijk is dus om gebruik te maken van een vochtigheidsmeter ofwel hygrometer.