Hoe lang zijn de kippeneieren nog bevrucht?

Als de haan niet meer bij de kippen zit zijn de eieren die ze leggen nog een aantal dagen bevrucht. Maar hoe lang? Dagen? Weken?

6 jaar geleden
in: Vogels
10.6K

Het beste antwoord

De periode waarin de eieren nog bevrucht uit de kip komen hangt samen met de levensduur van het sperma (door de kip opgeslagen voor bevruchting van volgende eieren) en de hoeveelheid eieren die in die periode worden gelegd.
Gemiddeld kun je ervan uitgaan dat na een periode van een week de eieren niet meer bevrucht gelegd worden, maar daarin zijn ruime variaties mogelijk
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een haan bevrucht een dooier door te paren met een hen. Daarna vormt de hen het eiwit en de schaalvliezen. In totaal doet ze er ongeveer 25 uur over om een ei te maken. Doordat het sperma van de haan meerdere dagen intact blijft, leggen kippen soms tot tien dagen na de paring nog bevruchte eieren.