Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie betaald de reclamespotjes op tv voor Dierenlot?

De spots, zijn bedoeld om donateurs te werven, omdat er geld nodig is voor het verzorgen en redden van dieren. Persoonlijk vind ik de spots behoorlijk lang duren en dat ze erg vaak worden uitgezonden. Het moet dus hele dure reclame zijn.

19 uur geleden
tinus1969
19 uur geleden
Ik vrees dat de (nieuwe) donateurs hiervoor betalen; verder is reclame op lineaire TV in hoog tempo goedkoper aan het worden door de dalende kijkcijfers.
ronron1212
18 uur geleden
TV reclame kosten verschillen behoorlijk per zender en tijdslot: een spot van 30 seconden tijdens prime op RTL4 is veel duurder dan een tv-spot in de ochtend op SBS6. Gemiddeld moet je rekenen op € 5.000 tot € 12.000 voor 30 seconden prime time zendtijd.
https://mediamax.nl/kosten-tv-reclame/
Ikhebgeenidee
17 uur geleden
Uit het jaarverslag 2024 blijkt dat de inkomsten met name bestaan uit donaties van particulieren. Zo'n 18 miljoen. Uit hetzelfde verslag blijkt dat de wervingskosten +/- 2,3 miljoen zijn. Wordt dus met name betaald uit de donaties van particulieren. Rond 10% van de inkomsten wordt besteed aan wervingskosten. Dat zal niet alleen tv reclame zijn.
ronron1212
15 uur geleden
@ikheb geenidee plus nog zo een 4 miljoen van bedrijven en een stukje subsidie dus totaal zo een 23 ,5 miljoen
Abcde
14 uur geleden
Ik blijf het veel geld vinden. Zou het niet goedkoper en even, of zelfs meer lucratief zijn om op social media te werven?
Z512099
35 minuten geleden
Het is betaalt met een t.
Ikhebgeenidee
31 minuten geleden
@ronron1212: ik zeg nergens dat het ALLEEN donaties zijn van particulieren, maar MET NAME.
Verder geef ik aan dat rond 10% (2,3 miljoen) wordt uitgegeven aan wervingskosten.
Met een beetje kunt rekenen, kun je dan zelf snel berekenen dat er nog zo'n 4 miljoen aan overige inkomsten zijn.
Ikhebgeenidee
27 minuten geleden
@abcde: ik neem aan dat ze op de een of andere manier hebben uitgezocht.
En misschien zijn ze ook wel actief op social media.
Wat ik wel kan bedenken als mogelijke reden: op social media zal een reclame met de lengte van de reclamespot niet (snel) voorkomen. En die lengte vinden ze waarschijnlijk nodig om hun boodschap voldoende duidelijk te maken.
ronron1212
13 minuten geleden
@ikhebgeenidee hoezo berekenen met jouw gegevens het staat gewoon in de jaarrekening
Abcde
3 minuten geleden
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Jullie hebben bevestigd wat ik al dacht. Ik blijf het jammer vinden dat goede doelen zoveel uitgeven aan andere dingen dan waar het geld voor bedoeld is. Maar ik begrijp dat het hier nodig is. Het toppunt van verspilling vind ik de postcodeloterij, zoveel miljoenen die naar mensen gaan die het meestal niet nodig hebben, of in ieder geval niet nodig in de bedragen die worden uitgekeerd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dierenlot heeft slechts één inkomstenbron, en dat zijn de donaties. Daar worden de reclamespotjes dus ook van betaald. Maar Dierenlot probeert deze zo goedkoop mogelijk te houden. Daarvoor hebben ze een aantal zaken gedaan:
1. Piet Hellemans, het bekende gezicht van Dierenlot in de spotjes, is ambassadeur van de organisatie. Zijn deelname kost niets. Ook alle andere personen, die meedoen in de spotjes doen dat voor niets.
2. De spotjes worden uitgezonden in zgn. restzendtijd. Dat is tijd in een reclameblok dat niet is verkocht en daarom voor veel minder geld ingekocht kan worden.
3. Jarenlang wordt hetzelfde spotje, eventueel met kleine aanpassingen, gebruikt.
(Lees meer...)
19 uur geleden
ronron1212
12 minuten geleden
zekrijgen nog rond de 4 mil via bedrijven en de overheid @Annboo8146
Abcde
een minuut geleden
AnnBoo8146, bedankt!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing