uit een heel vreemt land genaamt: 5potoperia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het betekent zoiets als "een alleskunner", iemand die vele kwaliteiten bezit op voornamelijk praktisch en organisatorisch vlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de t.v was vroeger een t.v progamma ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schaap met vijf poten komt een hele enkele keer wel eens voor, maar is heel zeldzaam.
Iemand met heel veel kwaliteiten die het ook nog kan toepassen, is ook heel zeldzaam en wordt daarom wel eens zo genoemd, het is dus egenlijk een heel groot compliment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit een moederschaap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schaap met vijf poten zoeken, iemand die veel verschillende dingen kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de baarmoeder,of het moet een gekloond schaap zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Zuid-Afrika is er het Damara-schaap. 'Normale' schapen slaan hun vet op in het hele lichaam, maar het Damara-schaap doet dit in zijn staart.

Deze schapen kunnen overleven onder extreem hete temperaturen, met erg weinig water.
Het vet is een reserve aan voedsel tijdens de hete en droge zomermaanden.

Damara-schapen kunnen lange afstanden aan en hebben een sterk kudde-instinct. Ze blijven samen en verdedigen hun jongen tegen roofdieren.

Soms zou je zeggen dat deze schapen 5 poten hebben, maar dit is eigenlijk hun vetstaart.

Omdat dit 'schaap met de 5 poten' zichzelf zo goed kan redden, is hier denk ik de associatie in de uitdrukking mee gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
met Zuid-Afrika bedoel ik 'het zuiden van Afrika', dus niet het land op zich.