hoe stel ik doodsbange kippen op hun gemak?

op mijn stadsboerderij zijn er geadopteerde kippen. die zijn echter doodsbang, en zitten de hele dag in hun hok. voordien zaten ze onder hun hok (wat echt wel een kunst is, zo een grote dikke kippen op zo een klein plaatsje, dus dat moet echt niet comfortabel geweest zijn...:-/)
maar ik heb dat verhinderd door planken.
ik ga er geregeld naartoe, ook 2 vrijwilligers gaan ernaar toe. we praten ermee, we geven lekkers enz... maar ze blijven in hun hok. en eten 's nachts. ze leggen ook geen eieren (hoewel ze dat naar verluidt (volgens de vorige eigenaar)) voordien wel deden. het gaat me niet om die eieren, maar om het waarom ze die niet meer leggen ... stress wellicht.
de boerderij is gelegen aan een heel drukke baan, wel nog een gebouw ertussen. zou het mogelijks daardoor komen?
en wat kan ik doen? het is zo zonde, kindjes komen om de kipjes te zien en die zitten dan in hun hok....

Toegevoegd na 1 minuut:
ze zijn doodsbang, als ik mijn hoofd in het hok steek vliegen ze tegen de kanten van het hok. laatste konden ze niet in hun hok omdat we het dienden de herstellen, dan vlogen ze in paniek tegen de omheining...

6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Kippen kunnen doodsbang zijn als ze in een nieuwe omgeving komen. Om ze op hun gemak te stellen, is het belangrijk om rustig te blijven en de kippen de tijd te geven om te wennen aan hun nieuwe omgeving. Probeer de kippen te voeren en te verzorgen, zodat ze zich veilig voelen. Geef ze ook een schuilplaats waar ze zich kunnen terugtrekken als ze zich bedreigd voelen.
Bronnen:
2 maanden geleden