Is de Ethiopische wolf te zien in een Nederlandse dierentuin?

Of wellicht in Duitsland of België? Ik heb nog nooit van dit dier gehoord, tot ik net een campagne zag van het WNF. Het is een prachtig dier.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Nee.
Deze wolf wordt in geen enkele dierentuin gehouden vanwege hun bijzondere manier van leven.
Wel komen ze in nationale parken voor. De grootste populatie komt voor in Bale Mountains National Park.

De Ethiopische wolf is een dagdier, dat in roedels van drie tot dertien dieren leeft, bestaande uit één dominant paartje, twee tot zeven verwante volwassen mannetjes, één of twee ondergeschikte, volwassen vrouwtjes, de welpjes, de jongen uit de vorige worp.
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
Gelukkig maar, want leven achter tralies is ook niet alles.
De term kende ik nog niet, maar toen las ik dat het dier ook onder de naam Abessijnse wolf bekend staat. En die naam doet wél een belletje rinkelen.

Maar helaas, er is geen enkele Ethiopische wolf in gevangenschap te bekijken. Het antwoord is nee. Je zult op safari naar Ethiopië moeten en dan hopen dat je er een te zien zult krijgen....
Voor de duidelijkheid: toen ik mijn antwoord plaatste stond er van SimonV alleen een kort antwoord, zonder bronvermelding en zonder afbeelding. Ik heb dus absoluut geen gebruik gemaakt van de de later door hem toegevoegde informatie.
Deze wolf komt alleen voor in de alpiene gras- en heidegebieden van Ethiopië. Hij jaagt voornamelijk op de reuzenmolrat en andere knaagdieren, waaronder grasratten.