Hoe kan ik dauwwormen kweken?

Omdat ik regelmatig ga vissen gebruik ik veel dauwwormen. Die koop ik dan via internet maar dat kost behoorlijk wat. De dauwwormen die via internet verkrijgbaar zijn komen uit canada en zijn niet lang in leven te houden. Daarom wil ik proberen om lokale dauwwormen te vangen en daarmee te kweken.

een jaar geleden
1.7K
jc54
een jaar geleden
Ga eens kijken bij een wormenkwekerij, er zijn er verschillende in Nederland.

Antwoorden (1)

Dauwwormen (Lumbricus rubellus) zijn een populaire voedselbron voor veel huisdieren zoals vogels, vissen en reptielen.

Hieronder vind je een algemeen stappenplan om dauwwormen te kweken:

Benodigdheden:
- Container met deksel (bijvoorbeeld een plastic opbergbox)
- Substraat (bijvoorbeeld potgrond, compost of kokosvezel)
- Dauwwormen eitjes
- Voedsel (bijvoorbeeld groenten, fruit of visvoer)
- Water

Stappenplan:
1. Vul de container met substraat tot ongeveer de helft. Maak het substraat vochtig, maar niet te nat.
2. Voeg dauwwormen eitjes toe aan het substraat. Dit kun je bijvoorbeeld kopen bij een dierenwinkel of online bestellen.
3. Plaats de container op een koele, donkere plek (bijvoorbeeld in een kelder of schuur) bij een temperatuur tussen 10-20 graden Celsius. Dit is de ideale temperatuur voor dauwwormen om te groeien.
4. Na ongeveer 3-4 weken zullen de eitjes uitkomen en verschijnen er kleine dauwwormen.
5. Geef de dauwwormen voedsel zoals groenten, fruit of visvoer en zorg dat er altijd voldoende water beschikbaar is.
6. Na ongeveer 3 maanden zijn de dauwwormen volgroeid en kun je ze oogsten voor gebruik als voedsel voor je huisdier.

Belangrijke aandachtspunten:
- Zorg dat de container schoon blijft en er geen schimmelvorming optreedt.
Plaats de container niet in direct zonlicht of bij hoge temperaturen, dit kan de ontwikkeling van de dauwwormen beïnvloeden.
- Houd de vochtigheidsgraad van het substraat goed in de gaten om uitdroging of verzadiging te voorkomen.
- Het kweken van dauwwormen vergt wat tijd en aandacht, maar kan een leuke en voordelige manier zijn om je huisdier van voedsel te voorzien.
12 maanden geleden