Egel in de schuur, maar ook 2 katten in de tuin. Wat te doen ?

Gisteren heb ik heel even de deur van de schuur open gelaten.

Toen ik terug kwam vluchtte mijn kat naar buiten (de schuur is verboden terrein voor ze) maar ik zag ik nog net een egel onder de tuinstoelen verdwijnen.
Het beestje liep normaal en lijkt verder gezond.

Ik weet niet of de egel al langer in mijn schuurtje woont. Ik zou niet weten hoe ze er in zou moeten komen, maar je weet maar nooit.

Het beestje vangen en buiten zetten zou kunnen betekenen dat ik het van de veilige schuilplaats beroof, (niet fijn met 2 katten in de tuin) aan de andere kant... binnen opsluiten kan ook betekenen dat ik het van voedsel en drinken beroof.

Ik heb de egel liever niet in de schuur, de tuin lijkt me niet veilig, maar weet ook niet goed wat ik er dan wél mee moet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Egel vangen en in een gemeente perkje of bos uitzetten. Dat is het beste.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet te verweg van jouw schuur. Misschien heeft de egel familie in de buurt.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Manonnetje, dat is zeker niet zonder meer het beste. Het is nu koud, de egel moet een geschikte plek in de buurt kunnen vinden, en snel. En je weet niets van het gewicht van de egel. @ Oze, overweeg eens een egelhuisje in je tuin te plaatsen. Bijvoeren kan trouwens helemaal geen kwaad. Integendeel: egels staan nog net niet op de rode lijst met dank aan ons verkeer en onze steenwoestijnen.
Ivana
6 jaar geleden
Ik heb mijn katten nog nooit een egel zien benaderen. Denk ook dat ze van een koude kermis zouden thuiskomen.

Het beste antwoord

Over je katten hoef je je geen zorgen te maken: over en weer zijn egels en katten geen vijanden van elkaar. Er wordt wel beweerd dat egels veel vlooien hebben die eventueel op je katten zouden kunnen springen, maar dat valt gelukkig reusachtig mee.

Je hebt twee opties: je laat de egel in je schuur overwinteren, maar dan is het wel de bedoeling dat je wat egelvoer of kattenbrokjes neerzet, plus wat water.
Egels ontwaken af en toe en dat kost ze veel energie.

Als je de egel niet in je schuur wil, weeg het beestje dan. Een gewicht van 650 gram is het minimum wil de egel een kans maken in de natuur de winterslaap te overleven. Ook moet je egel gelegenheid hebben in je tuin in winterslaap te gaan, dwz dat je rommelhoekjes moet hebben met takken en bladeren.

Sowieso zou ik de egel voor nu even bijvoeren, en mocht je het dier buiten willen zetten, wacht dan nog even: de temperaturen gaan de komende dagen weer omhoog. Is de egel te licht, een twijfelgeval of heb je geen overwinteringsplekje, bel dan met het VOC en overleg wat te doen.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
De egel is buiten gezet in de humus onder de coniferen. Hij was ruim zwaar genoeg naar mijn idee. Mocht hij weer de schuur binnen weten te komen dan ga ik er vanuit dat hij ook zelf weer buiten weet te komen. In dat geval zal ik hem zoveel mogelijk met rust laten.

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk is hij aan het overwinteren in je schuur,hem nu buiten zetten in de kou en vochtigheid is geen goed idee.Best laat je hem in je droge schuur tot na de winter.Zet wat water en eventueel wat droge poezenkorrels voor het geval hij niet in gehele winterslaap gaat.Je kan ook wat stro leggen waarin hij zich lekker kan verschuilen en zich warm houden.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Ik snap dat 'ie wil overwinteren. Maar door in mijn schuur te gaan zitten is het beestje opgesloten. (= geen eten en drinken) En om wilde dieren te gaan voeren, daar ben ik ook geen voorstander van.
fremar
6 jaar geleden
Als hij daar echt overwintert zal hij niet veel wakker worden en dus geen eten nodig hebben.Wel kan het zijn als het echt bar koud wordt hij toch eens wakker wordt om wat extra eten te zoeken.Als hij in uw schuurtje binnen geraakt is zal hij er waarschijnlijk ook wel uit geraken.
http://www.zoogdierenwerkgroep.be/zorgen/opvang-zoogdieren/egels-de-winter