Sommige dieren hebben een slurf om die als grijporgaan gebruiken. Bijvoorbeeld om voedsel op te pakken en zich met water en zand te bestrooien.
Eigenlijk is de slurf een heel lange neus met een bovenlip er aan vast. Aan het eind van de slurf zitten de neusgaten. Daardoor kan een olifant ruiken waar eten te vinden is. Met een soort vingertje aan de slurf grijpt een olifant zijn voedsel. Een Afrikaanse savanne-olifant heeft zelfs twee van die vingertjes.
De slurf wordt ook gebruikt om mee te drinken en te wassen. De olifant zuigt zijn slurf vol water en spuit dat in zijn bek, of hij gebruikt zijn slurf als douche. Een olifant kan met zijn slurf een trompettend geluid maken. Een andere functie van de slurf is om mee te vechten. Uit voorzorg kan een olifant ter bescherming zijn slurf oprollen.
12 jaar geleden
molenaar
12 jaar geleden
waarom krijgt deze vraag een min duimpje?
molenaar
12 jaar geleden
heel veel dank voor t antwoord

Andere antwoorden (1)

Dat een olifant een slurf heeft, heeft te maken met evolutie (het veranderen van dieren, planten en mensen). Olifanten hebben bij toeval stapje voor stapje een slurf ontwikkeld. Omdat zo’n slurf wel handig bleek te zijn hadden de olifanten met slurf een betere kans om te overleven dan de olifanten zonder slurf. Een olifant gebruikt zijn slurf om voedsel (blaadjes) uit een hoge boom te kunnen halen en om water te kunnen drinken. Ook kan hij met zijn slurf zich wassen. Hij slurpt water op en sproeit het daarna over zich heen. En als een olifant ergens jeuk heeft kan hij krabben met z’n slurf.