Denken luiaarden net zoals ze bewegen ook slomer?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Je maakt een grap ofzo?
grasmaaier
4 jaar geleden
Nee hoor, geen grap. Ze maken wel beslissingen maar dat is niet gebaseerd op denken.
LeonardN
4 jaar geleden
En waar is dat dan op gebaseerd?
Hoe kan je dat scheiden? Of hoe kunnen we dat scheiden?
Heb je hier wat bronnen voor, dit is echt de eerste keer dat ik dit zo scherp verwoord zie.
crispy
4 jaar geleden
Je hebt kennelijk een andere definitie van 'denken' dan ik. Ik haal net de volgende definitie van internet:
Denken kan omschreven worden als een innerlijk of mentaal proces waarbij een beeld of voorstelling (van iets of iemand), herinnering (van iets of iemand), of idee (inzicht, begrip, plan) wordt gevormd.
Het dier kent (wellicht) geen taal, maar ontwikkelt wel inzicht op basis van ervaringen. Een jong dier reageert anders dan een volwassen dier, dat kan je zo waarnemen. En ervaring die leidt tot ander gedrag kan alleen middels een denkproces.
grasmaaier
4 jaar geleden
Dat is gebaseerd op hun instincten en emoties. Ze hebben geen rationeel brein die woorden kan vormen. Geen neocortex.
LeonardN
4 jaar geleden
Volgens mij verwar je vermogen tot woordelijke taal met denken.
Je stelt de twee volledig gelijk, zo lijkt het.
grasmaaier
4 jaar geleden
@Crispie en LeonardN: Een dier heeft natuurljik wel intelligentie en geheugen om bijvoorbeeld beter te worden met jagen en risico's te vermijden. Maar denken is voor mij toch echt iets voor mensen.
LeonardN
4 jaar geleden
"Maar denken is voor mij toch echt iets voor mensen." Oh, het is je persoonlijke mening... kan je dat ook even in je antwoord door laten schemeren? Dan is dat voor iemand die niet zo sceptisch is ook gelijk duidelijk.
Het lijkt nu net of je een antwoord geeft welke een feitelijke basis heeft.
crispy
4 jaar geleden
Je hebt dus inderdaad een andere definitie van denken te pakken. Prima, volgens jouw definitie heb je dan gelijk. Maar als (het overgrote deel van) de rest van de wereld niet jouw definitie hanteert, dan zijn we het dus niet met elkaar eens.
Ik ben overigens benieuwd hoe je intelligentie (die je blijkens je reactie wel aan dieren toeschrijft) dan definieert.
grasmaaier
4 jaar geleden
Dieren denken niet en dus luiaarden ook niet. Ze hebben geen taal.
LeonardN
4 jaar geleden
@grasmaaier Kan je een wetenschappelijke bron geven die beweert dat dieren niet denken?
Bijna alle links die ik zoek, geven aan dat sommige dieren denken, en dat sommige zelfs zelfbewust zijn. In mijn ogen heb je een onjuiste definitie van wat "denken" is. Het oplossen van puzzels lijkt me juist een indicatie dat er intelligentie is en er dus enig denkwerk is.
https://www.youtube.com/watch?v=cbSu2PXOTOc Geen absoluut bewijs van denken, maar ik faal te zien hoe jij zo zeker kan zijn dat dieren niet denken.
grasmaaier
4 jaar geleden
Mijn definitie van denken is rationeel denken met gedachtes en taal en omdat dieren geen prefrontale cortex hebben kunnen ze dat niet.
Ze kunnen wel allerlei slimmigheidjes ontdekt hebben door trial and error, na-aap gedrag en door te spelen maar dat is wat anders dan denken. Dat zogenaamde "denken" doen ze ook alleen maar als er wat te halen valt.
LeonardN
4 jaar geleden
"Mijn definitie van denken is"
Dat werkt dus niet.
Dan kan ik ook zeggen.
MIJN definitie van denken is [verzin een definitie die zo gesteld is dat het geldt voor sommige/alle dieren] daarom zie je dat dieren kunnen denken. Als iemand een woord gebruikt, "denken" in dit geval, is het zaak dat je een bestaande en liefst de meest gebruikte en relevante definitie gebruikt, en niet zelf er een verzint om zo je punt te maken. Ik stel:
"Mensen kunnen geen schoenen maken."
(stiekem definieer schoenen als: "objecten die door een mens niet gemaakt kunnen worden", naast dat dat een kromme definitie is, vertel ik OOK niet dat ik een zelfverzonnen en afwijkende definitie van een bekend begrip heb) Dat is wat jij nu doet.
grasmaaier
4 jaar geleden
Ik bedoelde DE definitie van denken is rationeel denken, En daar ben ik het mee eens. Je doet het trouwens zelf ook. Jij stelt dat alles wat een brein maar produceert valt onder denken. Daar heb ik nog nooit een wetenschappelijk artikel over gelezen.
LeonardN
4 jaar geleden
DE definitie van denken is rationeel denken,
Nogmaals: bron? Alles werkt beter met een link. Dan weten we zeker dat het niet iets is wat jij verzint, maar wat basis heeft in de realiteit. Ik bedoelde DE definitie van denken is rationeel denken, En daar ben ik het mee eens. Dat is een vreemde definitie.
Je zegt dan:
Met "denken" bedoel ik (of men) een "een vernauwde vorm van denken".
Waarom zeg je dan niet gelijk:
Dieren kunnen niet rationeel denken? "Je doet het trouwens zelf ook. Jij stelt dat alles wat een brein maar produceert valt onder denken."
Neen. Althans ik zie even niet waar ik dat stel. Nogmaals IK zeg NIET dat dieren kunnen denken.
Ik zie echter GEEN bewijs van wat jij stelt. Of dat nu denken is, of "rationeel denken".
grasmaaier
4 jaar geleden
Ja dieren kunnen niet rationeel denken. En ook niet onrationeel denken. Ze hebben denken ook helemaal niet nodig. Alleen mensen denken omdat die een neocortex hebben en dieren niet. Bron: ikzelf

Antwoorden (1)

Een luiaard is niet lui, alleen heel voorzichtig. In een wereld die bevolkt is met bliksemsnelle roofdieren is traagheid niet meteen een troef, zou je denken, maar luiaards weten wel beter. In plaats van in allerijl te vluchten bij het zien van een roofdier, blijven ze heel stil hangen op hun plek. Zij bewegen zich zodanig traag dat hun bewegingen amper waarneembaar zijn voor bijvoorbeeld harpijarenden. Het vergt heel veel kracht om zo geruisloos te bewegen.

Hoe dieren in het wild denken kunnen wij niet weten. Alleen hun gedrag kan worden bestudeerd. Dat is evolutionair bepaald en erop gericht dat zij kunnen overleven en zich voortplanten. Een luiaard kan alles ondersteboven hangend, zelfs jongen werpen. In een boom kunnen ze zich uitstekend verplaatsen en het zijn ook goede zwemmers.