In het algemeen geldt voor angeldragers dat alleen de vrouwtjes een angel hebben en dus kunnen steken. Dit komt doordat de angel zich evolutionair gezien gevormd heeft vanuit een legboor. Wespen hebben een gladde angel die in de huid wordt gestoken, gif inspuit en kan worden teruggetrokken. Een wesp kan de angel hierdoor meerdere keren gebruiken. Maar dat doet ze alleen wanneer ze zichzelf bedreigd voelt of wanneer haar nest wordt verstoord. Er zijn trouwens behalve de angeldragende soorten wespen ook veel wespensoorten die geen angel hebben maar nog altijd over hun legboor beschikken.

Het prikken van een vijand moet met hoge snelheid en militaire precisie worden uitgevoerd. Dankzij het dunne middel zit er veel ruimte tussen het borststuk en het achterlijf. Hierdoor kan de wesp haar achterlijf met aan het uiteinde de angel in allerlei richtingen bewegen. Het insect hoeft haar lijf dus niet helemaal mee te draaien om te kunnen steken en slaat daardoor toe voordat de vijand kan vluchten.

Meer informatie is mij niet gelukt om op biologiesites te vinden. Maar het verhaal van een hobbypiloot op https://www.euroga.org/forums/flying/10717-stung-by-a-wasp-on-take-off maakt duidelijk dat het antwoord op de vraag Ja is. Terwijl hij bezig is met opstijgen komt met een noodvaart een wesp uit een ventilatierooster gevlogen en steekt hem in z'n hand. Het was niet zo dat het beestje eerst op de hand landde en daarna pas stak, maar het voelde of iemand vanaf een afstand een pijltje in zijn hand had geschoten. Het gebeurde in één duikvlucht.
Amadea
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik kan dit bevestigen uit een persoonlijke ervaring: ik maakte een beweging met mijn hand, voelde dat ik ergens tegenaan tikte, gevolgd door een flinke dosis pijn waarna ik de wesp weg zag vliegen. Ik moet het beestje dus in de vlucht geraakt hebben met mijn hand, waarbij ze in die fractie van een seconde ook nog de kans had mij te steken. Als het niet zo'n pijn had gedaan zou ik er nog bewondering voor gehad hebben, ook !
tinus1969
een jaar geleden
Even ern serieuze vraag asn Amadea; waarom plasts je de eerste twee alinea’s als ze geen antwoord geven op de vraag?
Amadea
een jaar geleden
Een antwoord moet van kennis vermeerderende waarde zijn en altijd een uitleg bevatten. Alleen “Ja” is niet toegestaan. Het is bovendien niet verboden om meer informatie te geven dan waar strikt om gevraagd wordt.