Is dit een kakkerlak of een een kever en waarom?

Ik zie niet zo heel goed de vleugels bovenop tegen elkaar aan liggen, of in het geval van een kakkerlak over elkaar heen.
Ik denk een kever, maar twijfel toch, ondanks dat ik hem gister in de nacht zag, kon ik hem ineens niet meer vinden tot vanmiddag.....waar hij op de grond liep.
Dus kever of kakkerlak, en op welke grond is het gegeven antwoord dan gebaseerd?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
11.3K
Amadea
4 jaar geleden
Dat is zeker weten géén kakkerlak. Die heb ik tijdens vakanties vaak genoeg gezien om ze te kunnen herkennen!

Antwoorden (1)

Het is een loopkever. Maar wat voor een precies is moeilijk te determineren, daar zijn zoveel zwarte soorten van.

Hoe kun je dat herkennen: de voelsprieten en poten zijn lang ; het dekschild bedekt het gehele achterlijf ; het borststuk en achterlijf zijn duidelijk gescheiden.; ze kunnen snel en lang lopen (daarom heten ze dan ook loopkever), maar veel soorten kunnen ook vliegen met de vliezige vleugels die onder de dekschilden zijn verborgen.

Je kunt 'm het beste buiten weer los laten. Het zijn nuttige beestjes, ze veroorzaken geen schade. Ze voeden zich voornamelijk met andere insecten zoals wormen, bladluizen, slakken en pissebedden.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en de informatie, ik ga hem gelijk laten lopen!