Van welke wesp of bij is dit nest?

Vanmiddag ben ik bij mijn ouders geweest.
In de parasol zat dit wespen/bijennest.
Maar van welke soort, want het is volgens mij geen standaard wesp of bij.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
3.8K
Rieneke1
3 jaar geleden
Dit lijkt me het werk van metselbijtjes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Metselbijen zijn solitair en vormen geen kolonies. Als de mannetjes in het voorjaar tevoorschijn komen, verzamelen ze zich rond de reeds gebruikte nestplaatsen om de vrouwtjes op te wachten. De vrouwtjes paren vervolgens met een mannetje en zetten de eieren vaak af in de nestholte waar ze zelf geboren zijn.[8] Deze holtes kunnen bestaan uit tunnels tussen de stenen van muren, oude vraatgangen van kevers in hout of leem en ook holle plantenstengels zijn geschikt. Vooral de stengels van bamboe genieten een bijzondere voorkeur.
De nestjes zitten dus altijd beschermd in stengels en andere holten.
Amadea
3 jaar geleden
Gezien de overeenkomst met https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/34345/Van-welk-dier-zijn-deze-larven heeft Rieneke waarschijnlijk wel gelijk!

Antwoorden (2)

Bijen en wespen en de meeste zweefvliegen maken nesten met hexagonale celletjes, die ze als bolvormige vliesachtige zakjes inbouwen in nestkastjes van vogels, in spouwmuren en onder de dakpannen (zie voorbeeld in afbeelding).
Dit lijkt veel meer op een "nest" van slakkeneitjes. Slakken trekken sporen op hout maar ook op tuinmeubilair en parasols. In de slijmsporen laten ze dan ook de eitjes achter.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dit is een nest van een metsel bij het zijn ongevaarlijke bijen die niet kunnen steken in die kraters zitten de eitjes van de bij.