Kan je allergische reactie op een bijensteek variëren?

Ik ben gestoken door een bij en heb een reactie gekregen waar ik een beetje van schrik. Ik ben vaker gestoken door een bij, maar toen kreeg ik vrijwel geen reactie. Nu is mijn onderarm dik, al 6 dagen. Zit er verschil tussen bijensteken en de reactie? Compositie gif dacht ik aan. De bij die mij stak was heel donker, tegen grijs zwart aan. Naast honingbijen hebben we ook andere wilde bijen soorten in Nederland.

Picture for question
8 maanden geleden
in: Insecten
1.5K
tinus1969
8 maanden geleden
Dit soort reacties worden iha erger na elke steek. Verder zal idd de soort bij uitmaken. Slik antihistaminica? Ben je bij een arts geweest?
Cryofiel
8 maanden geleden
Als ik het goed heb, kun je je hierop laten testen. Als de reactie na elke volgende steek ernstiger wordt, kan het nuttig zijn vanaf een bepaald moment altijd een EPI-pen (als ik me de naam goed herinner) binnen handbereik te hebben.
Tcorolla
8 maanden geleden
Ik heb niks ingenomen tegen allergische reacties. Morgen ga ik wel de huisarts bellen en de fotos laten zien van mijn arm. In de tussentijd is de zwelling weer erger geworden. Een test is denk ik geen overbodige luxe. Maar ik blijf mij afvragen of de reactie bijensoort afhankelijk kan zijn
Tcorolla
8 maanden geleden
Een aanvulling, ik heb geen allergische reactie, maar een flinke ontsteking die groeiende is. Met de steek is een bacterie meegekomen. De infectie verspreid zich door mijn arm en er moet onmiddellijk actie worden ondernomen. De les voor mij is om eerder naar de huisarts te gaan.

Geef als eerste antwoord