Dat is een papiervisje, Ctenolepisma longicaudata. Hij is donkerder en minder zilverkleurig dan een zilvervisje. Mijn ervaring met zilvervisjes is bovendien dat die razendsnel wegrennen zodra ze in de gaten hebben dat jij ze ziet. Papiervisjes blijven rustiger op hun plek zitten, en kun je zodoende ook goed fotograferen.
Amadea
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
+
Op grond van de drie lange staartdraden, waarvan er twee opvallend breed uitstaan, en die ook bijna helemaal achteraan het achterlijf zitten, denk ook ik aan een papiervisje.
De kleur is op de gegeven foto door de lichte ondergrond wat moeilijker te beoordelen. Bij een zilvervisje heb je volgens deze bron https://www.rentokil.nl/zilvervisjes/soorten-zilvervisjes/#zilvervisje een korter lijf met ook minder lange staartdraden, die minder haaks uitspreiden en die twee aan de zijkant zitten ook iets verder naar voren vast aan het lijf. Het proberen door stil te blijven zitten niet op te vallen is voor mijn huisdiertjes ook een herkenbaar iets. Maar ik heb ze door.
Ik veeg ze trouwens van de muur of vloer af met ‘stoffer en blik’; eenmaal in zo’n eigentijds plastic ‘blik’ hebben ze daarna weinig houvast met hun snelle pootjes. Daarom gaan ze dan vaak weer in de stilzit-modus, en dán vallen die staartdraden goed te bekijken.
Het blijft een lastige vraag, simpelweg door het formaat van beiden. Ik persoonlijk denk alleen dat het een zilvervisje is ipv een papiervisje. Maar oordeel zelf en vergelijk/bekijk via onderstaande bronnen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ ik denk, weet het dus ook niet 100% zeker, dat het een zilvervisje is. Zilvervisjes zijn juist donkerder dan het papiervisje. Papiervisjes zijn normaal lichter (maar het is en blijft een foto). De bronnen zijn goed.
Amadea
5 jaar geleden
Het is niet zo dat papiervisjes lichter zijn dan zilvervisjes, want dat zou betekenen dat er soms papiervisjes uit mijn doucheputje naar boven kruipen. Zilvervisjes houden van vocht, en zijn dus met name in badkamers aan te treffen. Papiervisjes houden van droge vezels, en zul je bij voorkeur tussen oud papier tegenkomen.