Hoe hard kan een reuzenteek rennen?

Ik las dat een reuzenteek iemand ruim 100 meter kan volgen. Hoe hard kan een reuzenteek dan lopen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
5.8K
Z512099
4 jaar geleden
Ja, maar hoe hard?
ronron1212
4 jaar geleden
in 1 minuut 10 meter en in 10 minuten dus 100 meter staat er toch
ronron1212
4 jaar geleden
Volwassen teken kunnen de gastheer tien minuten of langer volgen en gedurende die tijd lopen ze een afstand van maximaal honderd meter.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik weet ook nog even niet hoe ik de tekst nu moet interpreteren en daar iets zinnigs uit moet halen. https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=25272
Ze kunnen de gastheer visueel herkennen van drie tot negen meter. Volwassen teken kunnen de gastheer tien minuten of langer volgen en gedurende die tijd lopen ze een afstand van maximaal honderd meter. Dat is 0,6 km/u maximaal. Dat is veel trager dan enige mens loopt, lijkt me. Enige wat er dus kan gebeuren is dat je gespot wordt, achtervolgd en dan een tijdje stil gaat staan. Dan kan je dus ingehaald worden. Zoiets?!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je vraagt HOE HARD, dan zou je een antwoord willen hebben in km/uur? Ik denk niet dat zoiets reëel is. Bedenk, dat jij normaal ca 4 km/uur loopt. De teek ruikt jou en volgt jou, maar dan wél over de grond met blaadjes, takjes, steentjes en alles wat zo'n klein beest afremt. Zou je ergens zitten, dan ben je het haasje, maar je achtervolger zal je nooit inhalen.
Op de foto de reuzenteek naast de normale teek, maar het blijft toch een klein beestje.
Bordensteker
4 jaar geleden
De hoogste loopsnelheid van naar een gastheer jagende Hyalomma teek is blijkbaar 1,65 cm per seconde.
Dat staat op blz. 4 van https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2019/02/28/564179.full.pdf 1,65 cm per seconde is 59,4 meter per uur. Alleen hoe die dan de 100 m in 10 minuten kan doen (omgerekend 600 m per uur, maar zo lang blijft hij niet doorgaan) is raadselachtig. Hij moet ook nog grassprieten ontwijken en over kluitjes aarde klimmen. Behalve als hij je over een wandelpad volgt uiteraard.
Hier zie je hem lopen: https://youtu.be/Vl9Z4K6ve2A

Het beste antwoord

De hoogste loopsnelheid van naar een gastheer jagende Hyalomma teek is blijkbaar 1,65 cm per seconde.
Dat staat op blz. 4 van https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2019/02/28/564179.full.pdf

1,65 cm per seconde is 59,4 meter per uur.
Laat nou vanavond een boswachter over dit onderwerp te gast zijn aan tafel bij Eva Jinek (NPO1 tv). En hij (boswachter Arjan Postma) zei daar dat de reuzenteek 1 meter per minuut aflegt. Dat is omgerekend 60 meter per uur, en dat komt dan vrijwel exact overeen met de snelheid uit mijn eerdervermelde bron.
.
“Het standaardwerk Biology of ticks vermeldt nog een onderzoek van de Rus Yu Balasjov naar de rensnelheid van volwassen Hyalomma-teken: één meter per minuut.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/16/nrc-checkt-reuzenteek-achtervolgt-prooi-honderd-meter-a3967324
(Eerste 3 artikelen gratis).
En de zegsman in dat NRC factcheck is bioloog Arnold van Vliet van Wageningen Universiteit.