Hoe krijg ik deze vliegen weg(en waarom komen ze)?

Ik heb een plaag van deze vliegjes. Het zijn geen fruitvliegen, maar groter, ca 3/4 MM lang en incl vleugels nagenoeg even breed.
Er zitten echt honderden in mijn gang, ik probeer ze daar te houden maar moet wel snel alle deuren dicht doen dan.
Soms zijn ze ook plots weer weg maar ze komen telkens weer zo gauw ik verlucht. Hoe krijg ik die weg (venster permanent sluiten is geen optie) en waarom komen ze?

Picture for question
7 maanden geleden
in: Insecten

Het beste antwoord

Motmuggen hebben een hekel aan de winter. Ze komen meestal in de zomer voor, omdat ze bij warme temperaturen goed kunnen leven en overleven. Ze zijn voortdurend op zoek naar plekken om broedplaatsen aan te leggen. Het gaat dan om plekken waar veel (rottend) organisch afval ligt en waar beter dan in of om het riool of in de daaraan verbonden leidingen? Rioolproblemen trekken motmuggen aan als vliegen op honing. Vanaf dat moment is het gedaan met de rust.
Oma weet altijd raad met huismiddeltjes en heeft handige trucs om van de motmuggen af te komen. Het is niet altijd effectief genoeg om een grote motmuggenplaag te bestrijden, maar je kan het altijd proberen voordat je professionele motmuggenbestrijding inschakelt;
In veel gevallen komen motmuggen in je huis via afvoeren. Afvoeren zijn vaak smerig en motmuggen houden van viezigheid. Een oplossing om van deze beestjes af te komen, is dan ook het reinigen van de afvoeren. Giet liters kokend water door de afvoeren. Azijn en bleek zijn middeltjes die de reiniging verbeteren. Voeg één van deze middeltjes toe aan het water en de afvoeren worden schoon. Met als resultaat dat motmuggen het geen fijne plek meer vinden om eitjes te leggen en op zoek gaan naar een nieuwe leefomgeving.
Heb je last van motmuggen op andere plekken in het huis dan in de buurt van afvoeren? Dan is de stofzuiger een handig middel. De stofzuiger kan de meestal onmogelijke plekken wel bereiken. Helemaal als je het voetstuk verwijdert van de stofzuiger. In sommige gevallen zitten de motmuggen tegen het plafond en in kieren. Vergeet niet om de stofzuigerzak weg te gooien na gebruik. Anders is de kans aanwezig dat de motmuggen alsnog terugkomen.
7 maanden geleden
TurfGraver
7 maanden geleden
Azijn en bleek (samen) zou ik niet doen! 8-|
fremar
7 maanden geleden
zo staat het niet in de tekst ook
TurfGraver
7 maanden geleden
Klopt. Maar zou ze de kost niet willen geven die het wel doen.
liveisgreat
7 maanden geleden
Omg motmuggen...nee ze zijn niet in de buurt van een afvoer, alleen in de gang en daar is niks van afvoer ... Maar bon ik ga het proberen.Kan het van een GFT container komen ook, want die staat wel inde gang. Daar zitten wel geen motmuggen in.