Wat moet je doen als je gestoken bent door een hoornaar?

Ik ben gelukkig nog geen hoornaar tegen gekomen. Stel dat je wordt gestoken door deze reuzenwesp, wat moet je dan doen? En wat vooral niet?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
2.2K

Antwoorden (1)

Het zelfde als bij een gewone wespensteek:
Hoewel hoornaars beduidend minder agressief zijn dan de gewone wespen, kunnen ze wel steken wanneer ze zich in het nauw gedreven voelen. Het gif is vergelijkbaar met dat van andere wespen, maar de angel van de hoornaar is langer en breder, waardoor hij dieper in de huid doordringt en rechtstreeks in een bloedvat terecht kan komen. Daardoor kan de steek van een hoornaar pijnlijker zijn dan die van een wesp.

Voor de meerderheid van de bevolking is een steek ongevaarlijk omdat er slechts kleine hoeveelheden van de gifstof worden gebruikt. De huid kan hierbij opzwellen en een lokale roodheid vertonen. Vaak gaat deze lokale irritatie snel over.

Als je gestoken wordt bij de neus, mond, tong of hals kan de reactie heftiger zijn en kan een zwelling het ademhalen bemoeilijken. Ga in dat geval altijd zo snel mogelijk naar het ziekenhuis.
Haal de angel uit je vel en zuig de steek uit met je mond of een uitzuigsetje. Doe wat azijn op een watje en leg deze op de steek. Het gif van de hoornaar bestaat uit eiwitten die gedenatureerd worden door zuur. Je breekt dus met het azijn het gif af. De bult zal wel pijn doen, maar kan verder geen kwaad.