Hoe wordt mijn konijn minder bang als ik hem op pak

Ik heb een konijn van nu ongeveer 9maand.
Het is een hartstikke lief beest, en als die in de kooi staat kun je hem gewoon aaien en knuffelen.
Maar ik wil hem er ook wel eens uithalen.
Maar dan gaat ie helemaal te keer met zn poten.
Als ik hem eindelijk in mijn armen heb en na een tijdje weer wil terug zetten gebeurt er het zelfde, hij gaat helemaal wild doen, en dan zit ik helemaal onder de krassen. vaak valt die dan wel in de kooi. Maar het liefst heb ik natuurlijk dat ik hem gewoon rustig kan op pakken en rustig kan terug zetten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.6K

Antwoorden (13)

Mijn konijntje is nu bijna tien jaar en doet het nog steeds ;) Ik kan me ook wel voorstellen dat het voor zo'n klein beestje best wel eng is om ineens zo hoog opgetild te worden.

Ik weet niet of je het hem af kunt leren, maar als je hem stevig vastpakt (beide handen om z'n buikje) dan kan hij je in ieder geval niet krabben.

Ik pak mijn konijntje ook wel eens op en zet haar dan op mijn arm (gebogen arm, kontje tegen m'n elleboog en koppie richting m'n hand) en dat vindt ze ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je meot het beestje aan jouw aanwezigheid laten wennen. Dus neit oppakken, maar bv mt slablaadjes naar jou toe laten komen. Handen in het hok houden zodat jouw guer met die van eten verbonden worden.

Ik heb vroeger cavia;s gehad die hetzelfde probleem hadden. Die heb ik uiteindelijk eerst wat sla gegeven, en tijdens het eten opgepakt. Dan bleven ze gewoon rustig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een konijn is van nature natuurlijk niet een huisdier en leeft normal gesproken in het wild. Als jij je handen in het hok steekt, kan het konijn je dan zien? Ze zijn meestal schuw en het tam maken van een konijn kost tijd.
Misschien kan je haar op een veilige manier oppakken zodat ze niet in paniek raakt want dat is vaak de reden.
Mijn vader heeft in zijn leven veel konijnen gehad en ik weet nog dat hij de konijnen optilde aan zijn oren.
Dit klinkt natuurlijk weer allerbelabberdst
diervriendelijk maar dat was het niet. Hij wist te vertellen dat dit de goede manier was om een konijn op te tillen. Als er 1 van zijn dieren hield was hij het.

Toegevoegd na 2 minuten:
Optillen aan zijn nekvel is ook niet pijnlijk voor het konijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Manier 1: In het nekvel pakken

1. Spreid je hand boven de nek van het konijn. Zorg dat je duim aan de ene kant is, en je vingers aan de andere kant. Voel eerst waar de schouderbladen van het konijn liggen. Druk vervolgens je vingers er tegen aan en trek het vel mee omhoog. Dit is dus het nekvel. Als je een rustig konijn hebt kun je het best een paar keer oefenen om het vel goed te pakken, voor je het konijn daadwerkelijk van de grond tilt. Over het algemeen vinden konijnen het helemaal niet erg als je dit probeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriendin van mij heeft ook een konijntje en op zich is het beestje tam, maar als je haar op wil pakken drukt ze haar lichaam tegen de grond zodat je haar moeilijk kan oppakken. Pak je haar toch op gaat ze spartelen met haar pootjes. Vreemd genoeg springt ze vaak op je schoot na een tijd en blijft ze rustig zitten. Op een of andere manier voelt ze zich niet veilig als je haar oppakt.
Misschien een idee om iemand te vragen bij een kinderboerderij, een dierenhospitaal/ ambulance, dierentrainer of iemand die konijnen verkoopt? Er moet namelijk een manier zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even vasthouden: met een hand het rugvel grijpen kan, maar is niet konijnvriendelijk en met de andere hand de achterhand ondersteunen.

Langere tijd vasthouden: konijn op de onderarm zetten met de kop bij de elleboog en met de andere hand het wegspringen beletten, of een kist of doos met een deksel tegen het wegspringen (denk aan voldoende luchtgaten).

Konijnen kunnen de rug breken bij fel verzet door afzetten met de achterpoten. Als de achterpoten los van de grond komen, willen konijnen wegspringen; goed opletten dus!!

De meeste konijnen hebben er een hekel aan om telkens te worden vastgepakt en kunnen er agressief van worden, tenzij je hun vertrouwen al gewonnen hebt.

Niet doen:

Konijn aan de oren of hun nekvel optillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste konijnen worden rustig als het donker is. Vlak voor je hem oppackt eerst je hand over zijn/haar oogjes houden. Hetzelfde wanneer je het beestje weer terug zet. Meestal zijn ze dan -bijna- acuut (in elk geval een stuk) rustiger.
Iets anders, en ik wil je niet bang maken, maar konijnen hebben zulke sterke achterpoten dat ze, fysiek in staat zijn hun eigen rug te breken. Wanneer ie dus heel erg spartelt zou dat kunnen gebeuren,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet hem bij zijn nek vel in de kooi zetten en er uit halen! dit doet hem zeker geen pijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga hem eerst aaien laat hem je vertrouwen krijgen dan doet ie vanzelf rustig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een konijn is een prooidier: van boven af komt de vijand!
zelfs een konijn wat erg tam is, heeft er een hekel aan om opgepakt te worden.
Zit er een deurtje aan de voorkant van de kooi, zodat je het konijn niet omhoog hoeft te tillen? Dat scheelt al heel veel.

Verder als je hem optilt, stevig beetpakken met twee handen. Een konijnenskelet is erg breekbaar, en als hij zich loswurmt en je laat hem vallen dan is de kans aanwezig dat hij iets breekt.

verder bleek ons meisje (gedumpt in een doos in de speeltuin) in het begin erg schuw, maar nu ze steeds een hard broodkorstje krijgt als ze geaaid en opgetild wordt, komt ze enthousiast aanrennen zodra ze je ziet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi je hebt al veel tips gehad, wat ik daar aan toe wil voegen is dat het tam maken van een konijn al jong moet beginnen is mijn ervaring. Nou is hij 9 maanden dus aardig jong, maar volgens mij is het allerbeste 6 weken.
Mijn konijn kan ook ondanks het zo vroeg tam maken hetzelfde doen. Als ze het zat is gaat ze als een gek te keer met haar handen. Ik denk dat konijnen er niet zo van houden om opgetild te worden. Vaak doe ik het aan de nekvel of buik en dat gaat goed. Behalve als ze het dus zat is.

nou suc6
probeer anders te genieten van je konijn op een andere manier, er zijn er nog genoeg!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Konijnen zijn prooidieren. Daarom hebben ze een veiligheidmechanisme om te vluchten of zich vrij te worstelen wanneer ze gepakt worden... Vooral als dat van bvenaf door een groot wezen (zoals de mens) gebeurt.

Wat al een stuk kan schelen is het hok op ooghoogte te zetten...je konijn ziet jou dan als een stuk kleiner, en dus veel minder eng. Bovendien hangen jouw handen dan niet als een roofvogel boven hem...wat zijn alarmsysteem activeert....

Ook is het goed om rustig tegen je konijn te praten en hem eerst eens een poosje in zijn kooi te strelen....
vooral omdat hij zo te horen al erg bang is om gepakt te worden....

Konijnen zijn van nature erg wantrouwig...en je moet er dus de tijd voor nemen om zijn vertrouwen te winnen ...
Kan de kooi aan de zijkant open? het is n.l. een stuk minder eng voor hem om zijdelings gepakt te worden dan van bovenaf...(vanwege het roofvogelalarm).

Begin met aaien, dan een hand onder z'n buikje ... als hij bang wordt meteen weer rustig het vertrouwde aaipatroon weer oppakken...zo went hij aan het vastgepakt worden...

Ga niets forceren want een moeizaam opgebouwd vertrouwen is bij konijnen heel snel weer weg....
Succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
Je zou het met een lekker rulle handdoek kunnen proberen zodat je konijn z'n koppie erin kan steken...ze voelen zich dan vaak minder angstig....

Laat hem wel eerst even aan de handdoek wennen en rol die als je hem wilt oppakken om hem heen, en pak hem zo op...ook handig voor de plasjes die ze wel eens op schoot kunnen doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien hij al 9 maanden is moet hij al een beetje gewend zijn aan jou. Maar als hij dat niet is, gaat-ie dit altijd doen. Eerst en vooral: als de kooi te klein is gaat hij nog meer panikeren. En als je hem bij z'n nekvel vastneemt moet je hem onderaan ook ondersteunen. Maar als je hem bij z'n buik vast pakt mag je dat niet te hard doen, want dan krijgt-ie geen adem. -Hij moet je ook vertrouwen.- Zoniet, dan kan je eerst proberen hem af en toe uit de hand te voeren of te aaien.
Hoop dat dit hielp !

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja en in het wild worden ze opgepakt door een vijand en zijn dan natuurlijk bang, dus eerst moet je hem laten merken dat jij het maar bent door hem te aaien of je hand te laten besnuffelen voor je hem oppakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets wilt hebben dan verwelkt het, als je van iets wilt genieten, laat het dan leven in zijn natuur.

Een bloem gaat dood als je het plukt om te hebben. Het is niet de bedoeling om de konijn op te pakken. Wil je ervan genieten, geniet dan naar het leven dat het konijn je laat zien.