Kunnen er bijen gehouden worden in een kippenren.

Iemand heeft gevraagd of hij enkele bijenkorven in onze grote kippenren kan plaatsen, omdat deze grenst aan een boomgaard. Kan dit samengaan? Kunnen de bijen de kippen steken? En de 2 dwergkonijnen die in de ren rondhuppelen? Kunnen zij gestoken worden? En is dat gevaarlijk voor ze?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Kippen zullen weinig last van de bijen hebben. Ook als die minder goed verzorgd worden en gaan zwermen pikken de bijen niet omdat ze voor het zwermen hun honingblaas vullen met honing en hun lijf niet in de goede positie kunnen krijgen.
Ik denk eerder dat de bijen last hebben van de kippen. Op de plaats waar ik eerst bijen hield maakte ik een kippenren. Hoewel de bijen een flinke afstand verhuisd waren kwamen er toch een aantal terug, die door onze barnevelders uit de lucht werden gepikt en opgegeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Normale Europese bijen steken niet graag, behalve mensen met een 'luchtje' (aftershave, deo etc) op of lang haar.
Zij zullen je dieren waarschijnlijk niet als bedreigend ervaren dus is de kans dat ze gestoken worden erg klein.
Soms zie je dat bijen heel onrustig en druk rond de kist vliegen, als mens kun je er dan beter ruim een meter vandaan blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn tuin staat achterin een half open schuurtje waar vroeger bijen in zaten.
Er omheen liep een varken, de buren hebben een fruitboomgaard en kippen.
Alles bij elkaar zal het dus wel geen kwaad kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan geen kwaad. Bijenkorven of -kasten kunnen gerust in de kippenren, daar stonden ze vroeger bij ons thuis ook.
14 jaar geleden
Waarom bijenkorven in een kippenren plaatsen ? Mijn schoonvader was imker. Bovendien hadden zij veel kippen maar wel apart ! Hij bracht de bijenkorven in het voorjaar naar een boomgaard. Welke boomgaard hij koos is afhankelijk voor het soort honing die hij wilde hebben !