Hoe zorg ik er voor dat er zo min mogelijk strontvliegen bij mijn konijnenhok komen?

Het hok maak ik schoon wanneer dat nodig is (Dat wil zeggen, minimaal 2 keer per week en bij warm weer vaker/dagelijks)

De konijnen hebben een ruime ren waar ze op tegels lopen. Als zij dit willen kunnen ze naar binnen waar ze op hout en kunstof lopen. `s nachts beperk ik de ruimte tot 2 vierkante meter (binnen + buiten) welke ik kan afsluiten tegen "indringers"(vossen, marterachtigen enz.)

Vooral met warme dagen is het echt verschrikkelijk met de strontvliegen. Wat kan ik hier het beste tegen doen? Zijn er geuren? Helpen cd's? enz.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Enkele voorzorgsmaatregelen die je kan nemen tegen vliegen:

* Vliegenlamp
Er bestaan blauwe vliegenlampen die vliegen uit de buurt moeten houden. Bij sommigen werkt het, bij anderen niet.
* Vliegengaas
Je kunt vliegengaas om het hok (en de ren als je dat hebt) doen.
* CD
De spiegeling van cd’s zou de vliegen ook wegjagen. Wel zorgen dat de konijntjes er niet aan knagen natuurlijk!
* Basilicum
Een basilicumplant op het konijnenhok, of ervoor houdt vliegen ook op een afstandje.
* Pruisisch blauw
Vliegen haten de kleur blauw, ze gaan er niet op zitten. Niemand weet waarom, maar de praktijk wijst uit dat het zo is. Daarom werden in vroegere tijden alle keukens blauw geverfd.
Dat was al een hele stap in de goede richting. Nog beter werkt deze verf als we door een potje verf een hand vol zeer fijn gestampt aluin doen. Dan zijn we er zeker van dat de vlieg op een afstand blijft.
* Afrikanen
Het afrikaantje (tagetes patula) is een heel eigenaardige plant. De beste soort is de reeds genoemde tagetes patula, maar ook alle andere enkel bloemige afrikanen werken insectenwerend. Vliegen haten de geur van afrikanen dus zet ze rondom je ren. Maar pas op want ze zijn wel giftig voor je konijnen!
* Citroengeranium
Een ideale plant voor mensen die een hekel hebben aan vliegend gedierte in huis is de zogenaamde citroengeranium. De citroengeranium houdt van zon maar heeft het liefst een plekje waar de avondzon of morgenzon komt.
* Citroenkruid
Op veel boerenerven vind je een hele ouderwetse plant: het zogenaamde citroenkruid of Artemisia arboretum, een composiet met klieren op de bladslippen.
In die klieren zit een etherische olie die sterk naar citroen geurt en een ideaal afweermiddel is tegen vliegen en muggen. Van een flinke plant kunnen geregeld wat takken geplukt worden om binnenshuis te zetten als afweer tegen vliegen. .
* Plakkerige ouderwetse vliegenvangers
Niet in of bij een deuropening hangen want tocht laat die dingen minder werken. Ook direct zonlicht vermijden. 1 volle laat je best hangen want dat zorgt ervoor dat de andere vliegen ook 'dat lekkers' willen hebben en dan tegen een lege aan vliegen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor nog meer tips:

http://www.knagers.net/zomertips.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plussss
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
konijnen zitten buiten.

Andere antwoorden (2)

je kan vliegenstrips ophangen bij het hok.
11 jaar geleden
ons konijn had ook de madenziekte, had trouwens ook een vies achterwerk. Dan is het zeer gevaarlijk met de vliegen. Als een konijn dat heeft, zou ik hem maar binnen in huis houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
afgezien van het binnenhouden:
konijnenbillen goed schoonhouden en de oorzaak van het vieze achterwerk achterhalen en aanpakken is wellicht ook een idee? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, kan zomaar coccidiose zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, schoonhouden en oorzaak aanpakken.