Welke veilige mogelijkheid bestaat er om een poedel van 10 kg op de bagagedrager van een fiets te vervoeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag: "veilige mogelijkheid". +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha...goed opgemerkt jodokus52...ze bedoelt de veiligste manier om je hond op de fiets te kunnen vervoeren maar dat wist je al.

Het beste antwoord

Een mandje op de bagagedrager van de fiets. Verkrijgbaar bij rijwielspeciaalzaken en dierenwinkels.
De mandjes zijn van stevig riet gevlochten en hebben een klemsysteem. De bevestiging zit onder de bodem en kan precies pas gemaakt worden aan de maten van de bagagedrager.
Verder worden ze doorgaans bevestigd met een klembeugel die aan een draagstang onder de bagagedrager zit. Toch verdiend het aanbeveling om een extra bevestiging aan te brengen i.d.v.v. een zgn. "spin" (een dik elastiek met haken). De spin kan men over de bodem van het mandje spannen en vastklinken aan de bagagedrager. Reden: de klembeugel kan losschieten.
Over de spin leg je een kussentje op de bodem zodat je hond prettig zit.
Om te voorkomen dat de hond eruit springt zijn er ook nog draadkooi tops met een scharniersysteem over het mandje te koop.
Als je geen draadkooi top wilt, leg dan je hond voor de zekerheid wel vast in het mandje met een lijntje o.i.d. Stel dat je valt, of de hond wil zelf vast uitstappen, dan kan de hond niet de rijbaan op lopen met alle risico's van dien.
Check voor de zekerheid het draagvermogen van je bagagedrager (dus gewicht van het mandje plus de hond).
Om het geheel in een positief daglicht te zetten kun je je hond een paar keer meenemen naar een bos of uitlaatveld. Zo associeert de hond het met iets leuks en zal gemakkelijk wennen aan het mandje. Ook een koekje in het mandje leggen voordat je je hond erin zet zal een dankbare reactie uitlokken.
Veel fietsplezier!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een mand of boodschappenkrat van passend formaat stevig vastbinden op de bagagedrager. Een zacht kussen erin leggen, en mevrouw of meneer poedel kan prinsheerlijk meerijden.
Plaatje bij antwoord
Amadea
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Doe hem wel een tuigje aan en kijk goed of hij niet met tuig-en-al eruit kan springen. Niet iedere hond kan los in de mand mee.
Er bestaan ook draadkooitjes die je over de rieten mand heen kan plaatsen, dan kan het zonder tuigje.
Amadea plus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het doodeng.
Of hij springt eruit, kán.
Of bij vallen van de fiets zit hij klem [door tuigje of door kooi] en zal zeker gewond raken door de val... Ik heb mijn hond altijd naast de fiets laten lopen, maar ik besef terdege dat (a) niet iedere hond dat kan en dat (b) niet iedere verkeerssituatie dit toestaat, (c) nog afgezien van het feit of het overal màg. Dat weet ik niet. Moeilijk hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana, heb jij hier ervaring mee?
Ivana
9 jaar geleden
Mijn eerste hond, Vizsla 25 kg, zat LOS in een speelgoedkrat achterop. Stak tijdens het fietsen haar kop onder mijn arm door om vooruit te kijken en bleef keurig zitten totdat ik haar eruit tilde.
Gewenning heb ik eerst gedaan door zelf naast de fiets te lopen en haar goed in de gaten te houden. Dat was een heel rustige stabiele hond.
Mijn volgende hond was een angstige hond die het vreselijk vond op een fiets te moeten zitten. Voorbij razend verkeer werd ze angstig van. Naast de fiets lopen is geen probleem, dat kan ze met een onderbreking van een half uur, 20 km volhouden.
Zo heeft iedere hond een eigen aanpak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, goed dat je dit er bij zet. "Zo heeft iedere hond zijn eigen aanpak."
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou geen hond achter op meenemen, je kan niet zien wat hij doet en als je valt met de fiets dan valt de hond ook op de grond met mand en al. Het lijkt mij beter om een speciale fiets hondenkar aan te schaffen die je van achteren met je fiets verbindt. Maar ook dan moet je hond in de kar worden vastgegespt zodat hij er niet uit kan springen. Zie voorbeeld van een honden fietskar.
http://www.bol.com/nl/p/vidaxl-fietskar-hondenkar-rood-zwart-90092/9200000023053022/?Referrer=ADVNLGSA002034000999200000023053022
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kostbare aangelegenheid... moet je wel voor sparen en weet niet of ik dit zo veilig vind... Andere verkeersdeelnemers kunnen dit gemakkelijk over het hoofd zien en ook hier heb je geen zicht op, gebeurt allemaal letterlijk achter je!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt allemaal wat je zegt.het voordeel is wel weer dat jouw fiets een stuk stabieler wordt vanwege de 2 grote wielen van het honden wagentje. Zoals je wel op peuter fietsjes ziet, kan je een vlaggenstok op die kar bevestigen met een fluoriserend oranje wimpel. Ben je meteen goed zichtbaar in het verkeer. Als je voor veiligheid wilt gaan, dan kost het altijd wel iets.Als je je hond wilt kunnen zien, dan is een (tweede hands) bakfiets misschien wel wat maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Je hond naast je fiets laten lopen aan de stoepkant in een drukke stad vind ik niet echt veilig, wel in een buitengebied, daar kan je met je hond, als ie dat gewend is, in een rustig tempo een eindje gaan fietsen.