Welke kunstjes kan ik men hond leren?

Mijn hond kent de normale basis gehoorzaamheids"kunstjes". (zit/liggen/blijven, aan de lijn en op afstand, hij komt op commando, eventueel met onderbreking halfweg, hij kan apporteren en een pootje geven). Maar wat zijn nu nog dingen die ik hem kan aanleren? Dus dingen die ik hem zelf kan aanleren en waarvoor we geen speciaal terrein nodig hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Je kan apporteren moeilijk maken. Bijvoorbeeld blijven liggen als je de bal weg gooit..wachten.... en pas achter de bal aan als jij het zegt.
Nog moeilijker: Hond laten liggen en "blijf"...zelf weg lopen... bal een hele andere kant op gooien... hond eerst naar jou laten komen en dan pas bal laten op halen.. Enz enz enz..
Hond laten liggen, ongeveer 6 meter weg lopen, de bal bijna tussen jullie in gooien, de hond eerst naar jou laten lopen (moet hij langs de bal maar mag hem nog niet pakken).. Zo kun je eindeloos variëren. Ik laat de hond vaak eerst zitten en geef dan nog het commando op afstand dat hij moet liggen

Heel moeilijk is twee speeltje weg gooien en zeggen welke hij moet halen (bal of stok) maar dan moet je wel een slim exemplaar hebben ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je hem ook nog op commando kan leren blaffen.... meld je aan bij een dieren-casting bureau! Kun je nog een leuk centje met hem verdienen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
knap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een witte herder en die geniet met volle teugen van kwaliteit-tijd en werken voor de baas. Met een teckel zou ik er niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
teckels zij zoooooo eigenwijs!! herders zijn engeltjes! maar allebei lief!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
honden trainen voor gevorderden +

Andere antwoorden (7)

onze hond kan een ladder op lopen, kan aanwijzen wat zij graag wil hebben, aan de voet komen op de goede manier, zijn neus met zijn poot aanwijzen, flat(voor haar met de kop plat op de grond) koekje op dr neus leggen en dan zeggen toemaar en dan vangt ze het uit de lucht.
genoeg tips?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan 't beestje leren de krant/post te 'bezorgen'zodra deze op de mat valt.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn hond leren omrollen en leren doodliggen. Dat is ook leuk om te leren. En ik je kunt hem leren springen, maar ik zou hem niet leren om tegen JOU te springen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van ons hebben we geleerd rondjes te draaien op zijn achterpootjes. Koekje in de lucht houden, hond gaat op zijn achterpootjes staan, en dan met het koekje draaibewegingen maken. Net een circushondje ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt 'm leren zich te schamen ;-)
Je plakt een klein onschuldig stukje stickertje op zijn neus, en hij probeert het er af te krabben met zijn poot. Op dat moment zeg jij: schaam je!
Als je dat langere tijd volhoudt, gaat hij het bevel combineren met de pootbeweging en als jij dan zegt: schaam je! doet hij een poot voor mijn gezicht, alsof hij zich inderdaad schaamt.

Verder zijn er simpele dingen als knuffels of voorwerpen een naam geven en ze hem laten halen.
Ook leuk is om iets lekkers geven moeilijker te maken. Stop het in een doos oud papier bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hond graag leert kun je hem heel wat leren, maar er gaat aardig wat tijd voor in zitten. Ik heb bijvoorbeeld mijn hond geleerd de hordeur te openen en te sluiten zodat ze zelf naar binnen en buiten kan in de zomer. Omdat ik er gek van werd van dat gedraai voor de tuindeur. Gewoon twee stukken touw aan de binnen en de buiten kant hangen van de hordeur en haar geleerd aan het touw te trekken voor open en als ze buiten staat trek touw om de deur weer te sluiten en te duwen met haar neus om weer naar binnen te gaan als ze buiten staat. En als ze binnen staat weer ''duwen met je neus te zeggen'' zodat ze de deur weer sluit. Heeft even geduurd voordat ze het door had, maar we hebben er nu al jaren plezier van. Dit kun je misschien ook met andere dingen deuren of laatjes gebruiken, heb je een soort hulp hond ;-)
Gewoon elke dag even vijf a tien minuutjes oefenen met veel belonen als hij het goed doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een beetje bezwaar tegen de uitdrukking "kunstjes" als het gaat om de normale gehoorzaamheidsoefeningen als zit, lig, blijf en kom voor.

Deze oefeningen zijn om de rangorde te bepalen en je leiderschap te bevestigen.
Beheerst een hond deze commando's niet, dan zal je ook niet ver komen met wat in jouw ogen kunstjes zijn.

Het is niet voor niets dat een zekere mate van gehoorzaamheid wordt geëist wanneer men aan agility, speuren, jacht of flyball begint. Dit is alleen om het bewijs te hebben, dat de hond zijn baas als meerdere erkent, zodat er mee te werken valt.

Verder zijn er heel wat boekjes die geschreven zijn rond het thema: spelletjes met je hond. Daarin vind je een reeks leuke doe-dingen waar zowel de baas als de hond plezier aan kunnen beleven.
Als je creatief bent, vind je zelf van alles uit. Ik woon midden in het bos en met omgezaagde boomstammen valt heel wat te beleven, Springen, balanceren, gestapelde boomstammen opklimmen tot de hoogste top.......
Gebruik je omgeving en maak van je hele wandeling een gehoorzaamheidsspel. Daar wordt je blij van en de hond groeit uit tot een vindingrijk en volgzaam dier.
Ivana