mijn hond poept sinds kort elke nacht binnen.

hij wil niet meer naar buiten. ik heb een hele grote ren maar daar wil hij ook niet meer in. voorheen vond hij dit altijd heel leuk. s avond bij het wandelen poept hij gewoonweg niet en als ik hem los laat rent hij terug naar huis???? ras. kruisin rotweiler/mechelse herder

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Kimath
13 jaar geleden
Is er iets gebeurd buiten waarvan hij geschrokken is? Dat kan een reden zijn dat hij niet meer naar buiten wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was ook het eerste dat ik dacht, Kimath.

Antwoorden (6)

Het kan zijn dat de hond pijn heeft of pijn heeft bij het poepen. Als hij pijn heeft wil hij het liefst op een veilige plek zijn en dat is thuis. Als hij pijn heeft bij het poepen wil hij het doen op de meest 'veilige plek' ---> thuis.
Het kan ook zijn dat er buiten iets gebeurd is en dat hij bang is om buiten te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een keer een snoepje geven ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is duidelijk geschrokken van iets terwijl hij in de ren zat of buiten liep.
Probeer eens de andere kant van het huis uit te gaan (Normaal achterzijde, nu voorzijde of omgekeerd). Loop een totaal andere route als je hem uitlaat. Desnoods neem je hem (per auto) eerst mee naar een geheel andere plaats, die geen verbinding heeft met het voorval waarvan hij mogelijk geschrokken is.
Spreek op rustige kalmerende manier met hem, zorg dat hij ontspannen is. Het maakt niet uit wat je zegt, als hij maar ontspant.
Neem de tijd, wees opgewekt en stabiel, gedraag je als leider en geef hem het gevoel van veiligheid. Niet door aaien of vertroetelen, maar door je positieve houding.

Let goed op iedere gedragsverandering: stand van de oren, stand van de staart, zacht grommen of gedoken lopen.

Het kan natuurlijk ook een ziekte-element zijn, maar je beschrijving duidt echt of angst voor iets dat jij nog niet weet.
Heeft dit na enige dagen geen effect, dan toch maar naar de dierenarts voor onderzoek.

Toegevoegd na 2 uur:
...duidt echt OP angst voor iets...
Ivana
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
lijkt me dat vragensteller hier wel iets mee kan, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord +
Vooral niet vergeten he-le-maal uit je dak te gaan met je beloning (hij moet echt de jackpot krijgen, dus gooi je stem omhoog!!!), als hij buiten poept.
Ivana
13 jaar geleden
Nieuwschierig, in zulke gevallen moet je rust inbouwen en zeker niet overdreven belonen. Met rustige stem "goed zo" zeggen is al meer dan genoeg. De hond loopt toch al op de top van zijn zenuwen, dus wakker dat niet aan met een gierende uithaal. Deze hond heeft behoefte aan een standvastige baas die het evenwicht bewaart.
Zet de hond 's nachts in een kleine doos of kleine ruimte,de hond bevuilt namelijk zijn eigen nest nooit.
Waarschijnlijk staat hij de volgende morgen te springen om naar buiten te mogen om vervolgens direct zijn behoefte te doen !
Helpt het allemaal niet dan na laten kijken bij de dieren arts.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ervan uitgaande dat de hond overdag zijn behoeftes gewoon op de plaats doet waar het hoort
kun je er denk vanuit gaan dat er een keer s avonds iets is voorgevallen

tip ga s avonds vanaf een uur of 5 iedere uur het rondje lopen dat je normaal doet houd hem hierbij aan de lijn
neem zijn favoriete speeltje mee zodat je hem kunt afleiden iedere keer als je zijn gedrag ziet veranderen (niet mee laten spelen)
pas op het moment dat hij gepoept heeft mag hij deze hebben
waarom ieder uur naar buiten de omgeving ziet er nu het donkerder word steeds anders uit
na een paar dagen merk je verandering

deze tip kreeg ik zelf een keer van de dierenarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanvulling op het antwoord van yancha, ga eerst eens naar de dierenarts om lichamelijke oorzaak te zoeken/uit te sluiten, en daarna heeft je dierenarts vast nog wel advies hoe verder te handelen.