Is het heel erg als een jonge kat mensen eten eet? En geef ik mijn kat genoeg eten?

Mijn is nou ik kat ongeveer 5maanden oud.

Mijn vriendin word altijd boos als ik hem een stukje vlees geef of broodbeleg of kaas of wat ik dan ook aan het eten ben. Ze zegt namelijk dat jonge katjes daar heel ziek van kunnen worden, MAAR het was een zwerf katje en als hij nu noch in het wild leefde at hij toch ook allemaal rotzooi?... Dus in principe kan die toch eten wat hij wil of niet?

En ik geef hem smorgens om 7uur altijd een half zakje junior wiskas, en om 5uur weer en tussen door krijgt hij ongeveer om de 2uur een half bakje vol met brokjes. (mij lijkt dat heel veel voor een jonge kat.)
Maar zodra ik me iets te eten pak dan zit de kat te miauwen en te bedelen door over me heen te klimmen en probeert het eten van me af te pakken.
Daardoor heb ik het idee dat ik hem misschien niet genoeg eten geef, maar vergeleken met andere katten eet hij best al veel...
Wat moet ik doen? En eet hij genoeg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las in eerste instantie: "Is het heel erg als een jonge kat mensen eet?" Met de vraag of je je kat genoeg eten geeft, een luguber beeld... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let er wel op, is het echt enorm veel wat je katje op kan, dat dan even naar de schildklier gekeken en er aan gevoeld moet worden. Hyperthyreoidie komt nog wel eens voor bij katten. Vaak merk je het dan ook wel in andere dingen ('raar' gedrag zoals heel druk, angstig, vreemd, haaruitval, en meer) maar hoeft niet.
Mijn tip: weeg het eten eens wat je die dag geeft, een 'half bakje vol brokjes' zegt niet zoveel, die bak klein of groot zijn. Ook hangt het er nogal van af wat voor voer je geeft, veel van de bekende merken zijn gewoon kwalitatief niet goed. Graan, bietenpulp en bio-industrie vleesafval dat tot 'vleesmeel' is verwerkt, dat is niet wat bovenaan het lijstje hoort te staan voor een kat of hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Suzy: Ik ook!

Het beste antwoord

Katten zijn obligate carnivoren en moeten dus vlees eten. Kaas, gezouten vlees en broodbeleg zijn niet goed voor ze. Een zwerfkatje kán vaak alleen maar rotzooi eten, dus heeft geen keus. Zwerven leidt vaak tot ziekte, oa door te weinig en slechte voeding. Dus dat zwerfkatten van alles eten is geen argument om het je eigen kat te geven.
Kittens hebben speciale kittenvoeding nodig, waar extra bouwstoffen in zitten. Ze mogen onbeperkt eten, ze zijn immers nog in de groei.
Of je kitten voldoende eten krijgt weet ik niet, ik weet niet hoe veel hij krijgt maar er zijn wel onvoldoende eetmomenten. Katten eten van nature 15 à 20 keer per dag kleine beetjes, na drie uur is hun maag leeg en hebben ze honger. Het beste is het als er altijd eten klaar staat. Niet iedere kat kan daar echter mee omgaan; vooral katten die dit niet geleerd hebben in de vroege kittenperiode.
Gefocust zijn op eten kan ook samenhangen met te vroeg bij de moeder weggehaald zijn. Bij de meeste kittens gebeurt dat helaas; kittens hebben hun moeder minstens 16 weken nodig. Zie www.felinewelfarefoundation.nl. Je vindt op deze site ook info over voeding.

Kortom, je vriendin heeft gelijk wat betreft de kwaliteit van voeding (al zou ik Whiskas eerlijk gezegd geen kwaliteitsvoeding noemen...)!

Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je kat eet meer dan genoeg. Mijn volwassen kat krijgt 70 gram brokjes over de hele dag. Dat staat achterop het pak.

Mensenvoer is niet heel schadelijk als het een plakje worst betreft, maar je kat gaat er van bedelen. Het is beter om het niet te doen. Katten gaan dan ook vaker zeuren en dat leer je later niet meer af. Als je al iets wilt geven doe dat dan juist niet als je iets uit de ijskast pakt. Negeer het gedrag en leg het later in het bakje zodat de associatie tussen ijskast en vlees krijgen niet wordt gemaakt.

Je kunt het beste een goede voeding kopen, bijvoorbeeld van Royal Canin voor jonge kittens. Dat kan je online voordelig bestellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kat krijgt genoeg kattenvoer, het is gewoon een snoepert!
Menseneten is meestal te vet en te zout voor een kat, en overgewicht is ook al een groot probleem geworden.En dan zit je weer met een kat met hartklachten of diabetes!

Zwerfkatten eten alles wat ze vinden kunnen, ze hebben geen andere keus, maar dat wil niet zeggen dat dat gezond is, de gemiddelde leeftijd van een zwerfkat is drie jaar, die van een huiskat 14 jaar!

Als je het gedrag van je kat vervelend vind moet je hem dat afleren door er niet op te reageren, en als hij/zij over je heen klimt oppakken nee zeggen en op de grond zetten, en dat wel duizend keer;-)

Maar bedenk, de aanhouder wint, en de aanhouder ben jij!
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat van 5 - 6 maanden krijgt 3 maaltijden per dag. Daar kun je dus langzamerhand wel op overstappen.
Hou je aan de aanbevolen hoeveelheden die op de verpakkingen staat.
Wat de kat niet op eet haal je weg.
Dan eet hij gewoon genoeg.

Tussendoortjes: kaas of worst zijn te zout en/of te vet.
Geen ramp voor een keertje, maar maak er geen gewoonte van.

Als je zelf eet en de kat bedelt en je wilt hem wat geven kun je beter af en toe een kattesnoepje geven. Tussendoortjes versterken de band tussen jou en de kat en hij mag er ook best mee spelen. Dat is ook de reden dat ie zo bedelt. Maar als je te veel brokjes geeft, moet je het gewone eten wel aanpassen.
Zorg vooral voor genoeg vers drinkwater en geef geen gewone melk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3x per dag is veel te weinig. Katten kunnen in de natuur wel 20 maaltijden per dag op. 3 keer per dag eten geven is echt te weinig. Na een paar uur is de maag leeg en heeft het katje honger. Een kitten mag zoveel eten als hij wil, hij is nog in de groei. Bij volwassen katten raad ik aan om minimaal 6x per dag te voeren en dan door middel van voedselverrijking. Niet in een bakje, maar verstoppen door het huis, in voederballen, in voerpuzzels. Zo moeten ze werken voor hun voedsel, net zoals ze in de natuur zouden doen.
je katje is nog steeds in de groei, en mag eten zoveel hij wil.
geef hem liever geen supermarktvoer, maar haal bij de dierenspeciaalzaak brokjes van betere kwaliteit.
supermarktvoer zit vol met vulmiddelen, waardoor hij meer zal eten, en ook meer zal poepen, dan nodig is.
rauw vlees (behalve varkensvlees) is ook erg goed voor je kat.
geef hem liever geen menseneten, dat is niet alleen te zout en gekruid, maar je verkijkt je er ook op.
een blokje kaas voor de kat staat gelijk aan 2 1/2 dikke vette hamburger voor ons.

wel moet je zo langzamerhand de castratie gaan regelen, en na de castratie is het wel zaak op te letten dat je kat niet te dik wordt.
Rieneke1
13 jaar geleden
Je kat mauwt en bedelt niet omdat hij honger heeft, maar omdat ook katten graag snoepen. Het is net als een klein kind dat zeurt dat het een ijsje wil: dat is niet omdat het thuis te weinig te eten krijgt. En hoe vaker het kind dat ijsje waar het om zeurt ook krijgt, hoe beter het leert dat het blijkbaar zin heeft om te zeuren. Dat leer jij je kat nu ook: bedelen heeft zin. Dus bedelt hij.

Bovendien heb je een ex-zwerfkat. Toen hij buiten leefde, wist hij nooit wanneer zijn volgende maaltijd zou zijn. Dus nog afgezien van snoepen voor het lekker en het algemene instinct van een kat om een maaltijd niet af te slaan, heeft je kat op heel jonge leeftijd al de harde les gehad dat hij moet pakken wat hij pakken kan, omdat je nooit weet hoe lang je daarna weer zonder eten zal zitten.

Over eten wat hij wil: ja, toen hij in het wild leefde, at hij ongetwijfeld allemaal rotzooi. Dat is één van de redenen waarom een zwerfkat wel heel veel geluk moet hebben, wil hij de 3 jaar halen.

Ik neem aan dat je graag wilt dat jouw katje wel een compleet en gezond kattenleven van 15-20 jaar zal hebben. Daarom laat je hem bij je thuis wonen en daarom zorg je voor hem. Eén van de manieren om voor hem te zorgen is om hem geen (vanuit kattenperspectief) rotzooi te laten eten.

Zie verder het uitstekende antwoord van Rieneke voor voedingsadvies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk is het slecht om katten eten te geven wat voor mensen gemaakt is. Dingen zoals kaas zijn sowieso superslecht. Niet alleen voor de kat maar ook voor de mens.
Zuivel is voor kalfjes bedoeld, niet voor mensen of katten.
Ik weet niet of je het katje ook wel eens yoghurt of melk geeft, maar daar zit lactose in. Op jonge leeftijd kan het katje dat nog verteren maar na een paar weken al niet meer en dan krijgt het beestje diaree en het kan er zelfs kanker door krijgen!
Het is terecht dat je vriendin boos wordt, het katje kan enorm maag-darmproblemen krijgen van het eten dat je hem geeft.
Elke dag natvoer geven is ook heel erg slecht, met name voor de tanden. Het heeft ook nog eens totaal geen voedingswaarde, het bestaat voor 80 % uit vocht en voor 20% uit slachtafval waar totaal niks nuttigs in zit voor het dier.
Dat je kat bedelt komt puur door het feit dat jij bent begonnen met het geven van je eigen eten aan de kat. Nu gaat de kat iedere keer zeuren als jij iets eet, hij verwacht dat je je eten met hem deelt en hij weet dat zeuren en miauwen loont. Dat heeft niets met honger te maken.
Mijn advies geef je kat Orijenbrokjes (evt gemengd met Amicat) en 1x in de week een klein blikje Almo nature.
Verder helemaal niks anders. Ook geen kattenmelk want dat is ook onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grootste problemen met mensenvoedsel voor katten en honden is de hoeveelheid zouten, die is ook voor mensen zelf slecht.
Ook de eiwitten zijn van andere kwaliteit en een kat zetmeel geven.......
Ook lactose intolerantie komt veel voor bij dieren en Aziatische mensen.
Dat geeft al aan dat wat wij eten gewoon NIET het soort voedsel is wat katten en honden nodig hebben.
De kat is eigenlijk zuiver carnivoor, hij eet alleen wel eens kattengras voor vezels en vitaminen.
Wat granen in honden en kattenvoer doen is mij een raadsel, het hoort er niet in.
Katten en honden zijn geen mensen, waarbij het voer van de kat nog veel verder afstaat van menseneten dan hondenvoer.
Tenminste als je geeft wat deze dieren werkelijk nodig hebben.
Dat gebeurt echter zelden.
Ik zie niet veel mensen met pens en lever in de weer
samen met spiervlees en orgaanvlees zou dat eerste keus zijn.
En wat een takje peterselie op een schoteltje bovenop kattenvoer doet?(kattenvoer commercial)
Een kat op muizenjacht sturen , op tijd ontwormen , de inentingen en goede zorg, daar worden ze oud van.
Een dikke kat die veel kopjes geeft en van de bank naar de voerbak loopt, na het eten op vrouwtjes schoot gaat liggen ervaren wij misschien als prettig maar of de kat zelf een gelukkig en gezond leven leidt?!! Denk ik niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een kat of een hond best zogenaamd menseneten geven. Zolang het maar zoutarm of nog beter zoutloos is!