Hoe kan ik mijn hond minder pijn laten hebben zonder medicatie

Mijn oudste hond Spike nu net 2 jaar heeft een ernstige vorm van HD,artrose en een verschoven ruggenwervel net boven zijn staart. Het is een kruising tussen een bordeaux dog/rottweiler dus een grote hond hij woog 75 nu nog 70 .
Hij staat op dieet.

Heb op aanraden van dierenarts een hond bij aangeschaft want hij moet in beweging blijven maar hij mag niet te lang lopen. Dus een hond aangeschaft rustig van aard en dit gaat goed .

Maar hij slikt medicatie soms meerdere op een dag ligt ook aan het weer bij vochtig weer slikt hij meer medicatie als op een warme dag.

Nu zou ik graag tips willen voor pijn vermindering zonder teveel medicatie wil zolang mogenlijk nog genieten van mijn hond hij is nog zo jong.

Alle info is welkom :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat naar, veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, ik ga dit met belangstelling volgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je november :) en uiteraard wayan ben ook ik erg benieuwt en hoop op vele oplossingen. Vriendelijke groetjes :)
Rieneke1
13 jaar geleden
woon je enigszins in de buurt van noorden?
www.kreupeldier.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas Rienke ik zit in het zuiden jammer genoeg maar ik ga me eens over de pagina buigen wie weet... we hebben alles over voor hem . Dank je :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een echte dierenvriend..een dikke plus voor jou+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je muts :)
Rieneke1
13 jaar geleden
noorden ligt niet in het noorden gelukkig :)

Antwoorden (5)

een van m'n katten heeft artrose, en die heeft baat bij glucosamine met chondroitine, plus visolie.
je ziet pas na een week of zes resultaat, dus wel geduld hebben.
daarnaast moet ik op sommige dagen toch metacam geven, waar ik ook niet onverdeeld blij mee ben.
ik experimenteer wat, en zoek de laagst mogelijke werkzame dosis op.
met wat jouw hond mankeert, zal je verder toch niet helemaal buiten pijnstillers kunnen vrees ik.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je lieve reactie Rienke en ik weet dat ik niet zonder medicatie kan maar alles wat daarnaast werkt grijp ik aan. Maar glucosamine met chondroitine, plus visoliede ga ik beslist proberen , dank je :)
Rieneke1
13 jaar geleden
de visoliecapsules van het kruidvat voldoen uitstekend!
je zou ook accupuntuur kunnen proberen, of homeopatische middelen deze worden aan dieren heel veel met succes gegeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijpelijk dat je zo lang mogelijk wilt genieten van je hond en ik zal wel dooit worden gegooit met minnen maar dat maakt me niet uit. Ik kan de situatioe slecht inschatten in jou geval van hoeveel die hond al dan niet met medicijnen moet leiden en of dat voor de hond zelf acceptabel is. Is het echt afzien en kan het dier niet veel meer of heeft (te) veel en (te) vaak pijn, dan zou je je eigen wensen een lagere prioriteit moeten geven en het dier rust gunnen. Begrijp me goed dat ik NIET zeg ja je iets fout doet of anders zou moeten doen, maar al te vaak denken de mensen (ook als het om dieren gaat te veel in de ik variant. Ik ben gek op dieren maar als een van mijn dieren moet leiden maakt ik daar een eind aan op een manier die het dier verdiend na jaren trouwe dienst.
In jou situatie gaat het helemaal niet om de medicijnen maar om de pijn van je dier. En hoe tegenstrijdig dit ook moge klinken in geval van leiden het dier uit zijn lijden verlossen. (nogmaals als het niet anders kan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste Wipje, Ik snap dat je je een beetje ongerust maakt maar ik grijp alles aan om zijn leven aangenamer te maken en te laten genieten van alles met zo min mogelijk pijn. dat is gewoon mijn streven. daarnaast staat hij onder behandeling van een DA en hebben we samen al lang afgesproken als het voor hem niet meer een fijn leven is..dan halen we hem uit zijn lijden. Geloof me Wipke ik doe alles voor hem maar niet ten koste van hem... Met vriendelijke groetjes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben blij dat je mijn goede bedoelingen t.a.v het dier inziet en je goede afspraken hebt gemaakt met de dierenarts, maar zoals gezegt veel onbenul zorgt voor onbedoeld leed maar goed dat geld gelukkig niet voor jou, ik wens jullie allemaal veel sterkte en nog lang en veel plezier met je dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens qonqie we doen alles voor Spike om het hem zo aangenaam mogelijk te maken we gaan ën willen niet "rekken"maar zolang hij aangeeft dat hij wil en KAN.. en wij in de mogelijkheid zijn om het voor hem te verzachten doen we dat..maar niet tenkosten van hem... dank je voor de site qonqie Vriendelijke groetjes :)
Ik heb je verhaal met aandacht gelezen, als ervaren fokker die de honden(ook ooit onze pups geweest) die onze pups hebben doen ontstaan na drie nestjes de ouder-honden met pensioen laten gaan, -ze blijven bij ons en worden verwend en zeer goed verzorgd-
Krijgen ze dan klachten aan hun gewrichten dan is de eerste/beste keuze glucosamine en metacam, een COX2 AID. Dit middel wat ook door mensen met reuma gebruikt wordt, geeft de minste klachten (zoals maag/darmproblemen ) en werkt beter dan NSAID's.
Het zorgt voor een goede ontstekingsremming en pijnbestrijding, de glucosamine helpt mee het kraakbeen te herstellen en een beweging onder lichte belasting (zwemmen in warm water) zorgt voor voldoende doorstroming en afvoer van afvalstoffen.
Onze hondjes worden dan ook veel ouder dan gemiddeld en dat in goede gezondheid.
Ook zelf moet ik vanwege zwaar nekletsel metacam gebruiken, het bleek de beste ontstekingremmer met de minste bijwerkingen.
Verder gebruiken we Farmfood en diepvriespens.
Deze combinatie is na 30 jaar ervaring ontstaan.
Never change a winning team (uitspraak van onze arts)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou eens contact kunnen opnemen met een chiropractor of acupuncturist. Zorg dan wel dat je iemand consulteert die óók dierenarts is; chiropractors die zijn opgeleid om mensen te behandelen kunnen dieren zelfs beschadigen. Een goede dierenarts/chiropractor/acupuncturist is Anneke Schellingerhout, zie www.jyoti.nl. Als zij te ver weg woont kan ze je vast naar een goede collega verwijzen. Voor meer informatie over chiropractie zie www.kattengedragstherapie.nl > tips > medisch.
Verder neem ik aan dat je hond glucosamine krijgt?