Hoe wen je katten aan een puppy?

Toegevoegd na 1 minuut:
Wij krijgen binnenkort een puppy en hebben al 2 katten, hoe wen je ze aan elkaar? (en andersom natuurlijk ook). Wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel plezier! Wij hebben het ook gehad en dat was heel grappig. De katten hebben de pup vaak geslagen - maar altijd zonder nagels dus er vloeide geen bloed. Maar de hond heeft sindsdien een gezond ontzag voor katten. Ze zijn hem verre de baas.
Er moet even goed worden vastgesteld hoe de machtsverhoudingen liggen en dat gaat het prima.
Gewoon rustig doen, niks forceren, en iedereen de ruimte geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben benieuwd hoe het gaat, ik heb inderdaad vaker gehoord dat katten de baas kunnen worden over de hond.
bedankt voor je reactie.

Het beste antwoord

ik heb twee katten aan een totaal verknipte hond laten wennen en andersom
neem vooral rustig de tijd dit soort dingen gaat niet heel snel een probleem is dat katten en honden totaal verschillende lichaams talen hebben zo is bij een hond het kwispelen en uiting van vrolijkheid en bij katten betekend het pas op ik ga aanvallen en als een hond wil spelen gaat ie met de door zijn voor poten en houd de kop laag bij de grond een kat ziet dit als een teken dat de hond gaat aan vallen.
Zorg dat de katten goed plekken hebben om eens rustig alles te kunnen bekijken het zijn best slimme beesten als die best scherp kunnen observeren daar hebben ze wel rust en tijd voor nodig
een pup is een speels ding dat zich van de prins geen kwaad bewust is en zal graag gelijk het liefste kennis willen maken met zn nieuwe vriendjes door er fink aan te snuffelen/likken en er eens flink mee te spelen met het risico dat de kat er even flink in gaat hangen dat zou ik persoonlijk proberen te vermijden.
Het zal voor een groot deel afhangen van het karakter van de hond en of je katten al wat ervaring hebben met honden
ik zou er de eerste dagen vee(heel veeel) tijd voor vrij houden om eraan te werken en te kijken wat er wel en niet werkt ook zou ik alle beesten tergelijker tijd eten geven ik zou ook zorgen dat ik vodoende materiaal voor handen heb om de hond afteleiden mocht ie naar de katten gaan staren of blaffen vergeet niet dat hij zijn nieuwe leef omgeving aan het verkennen is er komt dus heel veel op hem af en hij zal waarschijnlijk zo afgeleid zijn mocht ie hinderlijk gedrag gaan vertonen na enige tijd zullen de katten een soort bewegend behang voor hem zijn
wat ik niet zou doen is de hond opsluiten en de katten die plaats laten benaderen dat is voor de hond een bedreiging en zal daar passend op reageren
ik zou zeker niets forceren als de katten de hond uit de boom gekeken hebben komen ze vanzelf wel toenadering zoeken naast slim zijn ze ook er moedig
ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt en wens je veel plezier met je pup
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel, hier kan ik wel wat mee. +

Andere antwoorden (4)

Een puppy kun je opvoeden, een kat niet of nauwelijks. Een puppy kan goed leren om rustig met de katten om te gaan (mits die het tolereren). Blijf er wel bij; het zijn meestal de katten die honden verwonden met hun felle nagels en niet omgekeerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een bench zetten en in de buurt laten staan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat de natuur haar gang gaan. Je kunt hier nauwelijks in sturen en zeker katten laten zich niet sturen.
Als het hondje een keer een flinke haal van een poes heeft gekregen, heeft ie meer geleerd dan dat jij hem kan bijbrengen.
De kat kun je niet opvoeden.
Honden hebben een baasje, poezen hebben personeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of dat goed gaat is grotendeels afhankelijk van of de katten als kitten tussen week 2 en 9 neutraal of positief contact hebben gehad met honden, en of de pup tijdens de socialisatiefase (ik weet niet wanneer die bij honden is) neutraal of positief contact heeft gehad met honden. Ook is veel afhankelijk van of de pup zich rustig houdt. In elk geval kun je het beste hoge vluchtplekken realiseren voor de katten (katten die bang zijn willen hoog zitten, daar voelen ze zich veilig). De pup zou ik aangelijnd houden, zodat hij niet achter de katten aan kan gaan. Ik zou ook Feliway en DAP gebruiken, feromonen voor katten resp. honden, die verlagen de stress en kunnen tegelijk gebruikt worden. En verder vooral de dieren hun gang laten gaan (de pup aangelijnd) en ze niet oppakken en bij elkaar houden, wat mensen goedbedoeld vaak doen.
Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige

Toegevoegd na 2 minuten:
PS ik ben het grotendeels eens met Ipzy, maar raad je niet aan om de katten tegelijk met de hond eten te geven. Dat kan juist extra spanning geven. Of als je ze tegelijk eten geeft, geef de katten dan op een verhoging eten, bv op een tafel, en niet naast elkaar (want daar houden katten sowieso niet van).