waarom moet je konijnen in laten enten tegen myxomatose?

wij kregen een oproep van de dierenarts , onze konijnen lopen overdag los, en 's nachts in het hok.

Toegevoegd na 26 minuten:
ik bedoelde ook nog: komt die ziekte nog vaak voor?
vroeger hoorde je dat bijna de hele wilde konijnen populatie gehalveerd werd door die ziekte.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De vaccinatie tegen Myxomatose moet twee keer per jaar toegediend worden, anders helpt het niet. Eén keer per jaar krijg je er ook direct een inenting tegen VHS (Viraal Hemorragisch Syndroom) bij.

Inentingen zijn altijd belangrijk. Slechts een klein deel van de tamme konijnen krijgt het, maar één is al te veel.
(zie afbeelding, dit wil je niet)

VHS is haast nog erger, zie
"De incubatietijd is 16 tot 48 uur, waarna de ziekte snel en dodelijk toeslaat. Zieke konijnen worden sloom, stil, stoppen met eten en krijgen vaak diarree. Op het laatst kan het konijn bloeden uit de neus, door inwendige longbloedingen, en gillen van de pijn. Eenmaal ziek sterft het konijn binnen enkele dagen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rabbit_Hemorrhagic_Disease

Bij mij was het zeker belangrijk, omdat ik in een bos woon en mijn konijn ook nog eens in aanraking kan komen met wilde konijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

je konijnen kunnen besmet raken door muggen, vlooien, en andere stekende of zuigende insekten.
eenmaal besmet, heb je maar een heel kleine kans dat je je konijn er doorheen kan slepen.
de dierenartskosten zullen in dat geval ook vele malen hoger oplopen dan je nu aan enten kwijt bent.
je konijnen enten is een wijs besluit.
Rieneke1
13 jaar geleden
Omdat het een vreselijke ziekte is, die ook jouw konijnen op kunnen lopen, waar ze pijnlijk aan kunnen sterven.

Lijkt mij reden genoeg, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadat de grote myxomatose golf over de konijnenpopulatie was heengegaan, bleven alleen de sterkste konijnen over. Dat was in het hele land hetzelfde.

Daarna is er een nieuwe konijnenziekte gekomen (ik meen dat het afgekort VHS heette) waarbij de konijnen inwendig leegbloedden. Ze waren dan binnen een á anderhalf uur gestorven. Uitwendig was er, in tegenstelling tot myxomatose, weinig aan de dieren te zien.

Dit jaar zag ik in de duinen weer meerdere konijnen met myxomatose, de ogen zijn dan duidelijk veretterd en ze zitten zielig hun dood af te wachten.

Konijnenziekte komt en gaat. Als je hart voor je dieren hebt laat je ze enten. Een goed besluit van de dierenarts om je een bericht te sturen dus.
Ivana
13 jaar geleden
Absoluut laten enten. Myxomatose komt best nog veel voor. Hoorde laatst nog dat het bij een kinderboerderij heerste met alle gevolgen van dien. De dierenarts zou 2 dagen later komen om te enten, heel triest. De kans dat je konijn het overleeft is nihil.
2x per jaar moet je enten en de kosten zijn niet hoog. Geloof dat ik 9 à 10 Euro betaal voor een enting. Voor dat geld moet je het risico echt niet nemen.
Aponi
13 jaar geleden
Omdat ze anders myxomatose kunnen krijgen waar ze dan vervolgens weer aan dood gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er myxomatose is uitgebroken onder de gekweekte konijnen, bij sommige kwekers/ liefhebbers zijn al 90 % van de konijnen gestorven door deze ziekte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn albino konijnen (meer dan 20) liepen ook altijd los overdag. Heb ze nooit laten inenten, omdat ik vandaag deze vraag pas lees. Ze zijn allemaal erg oud geworden nooit ziek geweest. Ze hadden ook een best dik vacht.

Misschien verschilt dat per soort...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zijn vlaamse reuzen, maar toen we ze pas hadden in mei kregen een paar konijntjes om de beurt coccidiose, heel veel aangedokterd, 1 heeft het overleefd en 4 gingen dood.
vandaar dat we nu een kaart kregen van de dierenarts, maar ik dacht:" myxomatose komt toch niet meer voor"
maar zo te horen is het wel belangrijk om te enten.
mijn man had vroeger altijd konijnen, nooit ziek en nooit ingeent.
Aponi
13 jaar geleden
Ik heb vroeger ook konijnen gehad die ik nooit liet enten. Nooit problemen. Tot ik er 3 tegelijk had en 2 daarvan myxomatose kregen en overleden. Nu ik sinds lange tijd weer een konijn heb wordt deze 2x per jaar geënt. Als je het eenmaal een keer hebt meegemaakt neem je dat risico niet meer.