Welke huisdier kan goed leven in een kleine ruimte?

Ik ga op korte termijn in een studio(27m2) wonen en het lijkt mij wel leuk om een kat te hebben. Het probleem is echter dat het voer misschien nog relatief duur is en de kattebak slecht kan gaan ruiken? Diertjes die niet zo lang leven heb ik niets mee, o.a. Hamster, konijn. Wat zijn alternatieven of misschien wel jullie ervaringen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je neemt gewoon géén huisdier?
Als je er echt over nadenkt, is het puur egoïstisch van de mens dat we huisdieren nemen. Op 27m2 moeten we dat al helemaal niet willen, zeker niks dat groter is dan een knaagdier. Schildpadden, zoals Groningse suggereert, zijn ook slecht geschikt als huisdier. Een kat op zo'n kleine ruimte houden, puur omdat jij het leuk vind (als het niet zo duur was geweest en 'de kattenbak niet stonk'), is niet eerlijk tegenover de kat, vind je wel? Denk eens aan het dier, ipv aan je eigen vermaak. Als je graag met dieren om gaat, hartstikke leuk! Maar ga dan als vrijwilliger helpen in een asiel of op een kinderboerderij of iets. En wacht met het aanschaffen van een huisdier minstens tot je groter woont. Het is nu eenmaal geen plantje dat met af en toe een beetje water wel overleeft...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh, en je hebt het over dieren die niet lang leven en dan noem je het konijn. Een konijn kan makkelijk ouder dan 10 jaar worden, scheelt niet echt veel met de kat hoor...Maar ook konijnen horen rond te kunnen huppelen, en niet in zo'n hokje gepropt te worden...
paulus811
9 jaar geleden
Prima reactie hierboven en helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee in het asiel zijn katten beter af wil je zeggen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ting Ting: Ja in het asiel zijn ze beter af omdat ze daar maar tijdelijk verblijven, meestal een fijne buitenruimte tot hun beschikking hebben en kans maken op een baasje met een ruim huis en een grote tuin.
Poet
9 jaar geleden
Voor een kat is dit wel te klein, tenzij die naar buiten kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haal dus alsjeblieft geen kat uit het asiel omdat je denkt dat hij/zij beter af is in een kleine studio zonder tuin. Dat wordt echt een vreselijk leven voor die kat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allemaal mooi en aardig maar zoals je ziet vraag ik eigenlijk naar alternatieven. Alles behalve een kat dus. Maar goed, al jullie kattenliefde zal wel naar boven zijn gekomen en dan kan ik mij best voorstellen dat jullie dat over het hoofd hebben gezien.
Z512099
9 jaar geleden
Uw houding komt niet goed over: het mag niets kosten, lang leven, geen geur verspreiden, vandaar al die reacties van dierenvrienden...
Het huisdier dat u zoekt moet nog uitgevonden worden.
Als u zo van dieren houdt ga dan als vrijwilliger in een asiel helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vogeltje in een klein kooitje die heel mooi kan zingen een heel jaar lang op 1 batterijtje: is goedkoop, stinkt niet en past perfect in je kleine studio en je hebt er geen omkijken naar. Dit is niet cynisch bedoeld, maar ik wil alleen maar aangeven dat je beter kan wachten met het nemen van een levend huisdier totdat je een grotere woning hebt en ga dan vooraf eens een uitgebreide studie maken van het dier dat je wilt gaan aanschaffen in de toekomst. Dit is mijn advies. Ik wens je een fijne en gezellige tijd in je nieuwe studio.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede kattenbakvulling zal niet gaan ruiken. Dat de studio per se te klein is voor een kat daar ben ik het ook niet mee eens. Dat is namelijk afhankelijk van de indeling. Hoewel 99% van de studio's wel te klein is voor een kat moet je dus voor jezelf afwegen of de indeling van jou studio geschikt is. Je kan overdrijven ook. Een goed verzorgd huisdier is m.i. nog steeds het best af. En ik zie wel mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
TingTing vindt het voer al te duur en een goede kwaliteit kattenbak korrels is ook niet zo goedkoop en wat te denken van inentingen, chippen, castreren/steriliseren want een krolse kat is helemaal niet te doen en ongecastreerde mannetjes gaan sproeien en dat stinkt naar kattenpis... :-D.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Daki: Een kat heeft meer nodig dan wat voer en kattenbakvulling. En als de kat niet naar buiten kan heeft hij ook een soortgenootje in huis nodig. Anders slaat de verveling toe en vereenzaamd hij. Uiteindelijk wordt hij ziek en gedragsgestoord door stress.
De vraagsteller zal dan dus twee katten moeten aanschaffen. Dat zal dan ook twee keer zoveel kosten met zich meebrengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Twee katten is toch echt wel overdreven. Zijn zoveel katten die alleen binnenzitten en het prima naar hun zin hebben. En uiteraard zijn kost een kat veel. Maar is dit een probleem? Dat hangt er maar vanaf hoe je "Het probleem is echter dat het voer misschien nog relatief duur is " interpreteert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zijn 2 katten toch echt wel overdreven? Ik snap jouw redenatie niet en hoe weet jij nu zo zeker dat er veel katten, die in hun uppie binnen zitten omdat baasje uithuizig is, het prima naar hun zin hebben? Hebben die alleenstaande katten jou dit soms in je oor gefluisterd? Veel (werkende) mensen die een kat willen, schaffen vaak niet voor niets er meteen 2 aan, dat heeft namelijk een reden die Astrid66 al heel goed heeft aangegeven en waar ik het helemaal mee eens ben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niets mis met 2 katten natuurlijk. Maar dat is niet de methode om een kat binnen te houden. Ook niet als je van huis bent. Het is erger wanneer je 2 katten samen houdt waartussen de sociale relatie niet goed zit dan dat je een kat alleen houdt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daki, als we jou nou eens helemaal alleen ergens binnen zouden zetten. Nooit meer contact met andere mensen en nooit meer naar buiten. Met voldoende voedsel zul je dan prima overleven. De vraag is echter of je dan gelukkig bent. Katten kunnen niet praten, maar het gaat toch echt tegen hun natuur in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, en 2 katten bij elkaar zetten zonder dat ze van elkaar weg kunnen gaat al helemaal tegen hun natuur in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, je moet genoeg ruimte hebben. Daarom is een kleine studio ook niet geschikt voor katten. Twee cavia's zou prima kunnen, maar die wil de vraagsteller niet omdat die niet lang genoeg leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daki Daki toch.....wat lig je toch dwars............Mensen die katten willen, nemen of 2 kittens van 10 weken uit 1 nest of ze gaan naar een asiel en zoeken er twee uit waarvan bekend en bewezen is dat ze prima met elkaar overweg kunnen, want niemand zit te wachten op 2 vechtende katten ook niet in een groot huis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, je neemt natuurlijk twee katten die goed met elkaar overweg kunnen. Maar omdat, net als bij mensen, zelfs de beste vrienden elkaar zo heel af en toe wel eens op de zenuwen kunnen werken is het wel belangrijk dat er genoeg ruimte is om je even terug te trekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook om die reden is een studio van 27 m2 waar ook nog een douche- en toiletruimte vanaf gaat, wat woonruimte betreft, te klein, want dan hou je ongeveer tussen de 20 en 22 m2 over voor een woonkamer (annex) keuken en slaapkamer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als daar een aparte badkamer is, is dat net een voordeel. Een kat is nieuwsgierig en moet kunnen rondneuzen. Als er geen aparte ruimte is is er dus niets 'extra' om nieuwsgierig naar te zijn. De plaats die een kat nodig heeft wordt daarom niet in m² uitgedrukt maar in aantal ruimtes/kamers. En het nooit contact met iemand hebben is ook onzin. Niemand neemt een kat om er dan nooit naar om te zien. En ja, ik ben ook wel eens uren alleen thuis als mijn partner gaat werken. Ik zal daar niet ongelukkiger door zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap ook de redenatie niet dat een kat beter af is in een asiel dan bij een persoon die de kat goed zal verzorgen. Ik weet niet of je het weet maar het is geen dieren hotel ofso he? Op het moment dat ze te lang daar verblijven worden ze ingeslapen en dan is het uit met de pret. Er zijn ook genoeg andere oudere katten in een asiel die niet eens toe zijn aan heel veel beweging. Maargoed, dat komt misschien omdat er te kortzichtig gekeken wordt en jullie in principe niet eens genoeg er vanaf weten. Ik kan mij best voorstellen dat het niet het ultieme formaat is voor het beestje, maar ik denk dat als u nu naar een asiel zou gaan, dat je echt niet kan zeggen dat ze daar beter af zijn dan wanneer ze bij een dierenliefhebber thuis verblijven in een ruimte van 22m2. (ik wil niet zeggen dat ik nu een kat ga aanschaffen oid, maar geef alleen aan waarom ik het niet met die argumenten eens ben) Het is inderdaad wel duidelijk dat het verstandiger is even af te wachten met een huisdier. Kosten zijn niet altijd te overzien en of het nu een kat is, of een cavia. Al denk ik wel dat, als ik die onverwachtse betalen kon, dat beestje het heel erg naar zijn zin zou hebben in een relatief kleine ruimte :P Katten kunnen namelijk ook prima klimmen dus het is niet alleen de vloer waar ze overheen mogen lopen/klimmen etc.
Maargoed, zo kunnen we wel eindeloos discussieren, bedankt voor jullie input, het heeft mij geholpen een beslissing te maken!
Z512099
9 jaar geleden
Eigenlijk heeft deze discussie geen zin want VS wil geen kat(ten) omdat voedsel te duur is en kattenbakvulling zou ruiken. Hond gaat ook niet vanwege duur voedsel, vaccinaties, ontwormingen en eventuele ziektekosten en een hond geurt.
Andere dieren leven te kort of zijn te duur in onderhoud en dan in zo'n krappe studio nog wel.
Dit is een patstelling...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
TingTing, als jij het niet eens bent met al deze argumenten, dan is dat jouw goed recht maar dan vraag ik mij af waarom je dan je vraag stelt als je het eigenlijk zelf allemaal zo goed weet en je niet open staat voor de antwoorden. De antwoorden zijn niet gegeven om jou dwars te zitten maar om het nog door jou aan te schaffen dier te behoeden voor een eenzaam leven. In je vraagstelling begin je al meteen over de voedingskosten die te duur zijn en over een kattenbak die mogelijk kan gaan in zo'n kleine studio van 27m2. Dan werp je al snel een bepaalde irritatie op bij de lezers. Een kat kan inderdaad de hoogte in, bij voorkeur in de gordijnen, dus je zal een krabpaal moeten aanschaffen, zie forum over het nut van krabpalen.
http://www.zooplus.nl/feedback/1/0/shop/katten/krabpaal_krabmeubels/krabpaal_groot/sprookjesbos/185931
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
woordje ruiken vergeten in de zin: over een kattenbak die mogelijk kan gaan.....ruiken......in zo'n kleine studio van 27 m2.
@Z512099: wie is VS? TingTing stelde de vraag.
Z512099
9 jaar geleden
VS = Vraag Steller. Niet te verwarren met de Verenigde Staten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hahahaa, zo had ik het nog niet bekeken en de VS deed mij ook gelijk denken aan de Verenigde Staten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ting Ting: Katten die moeilijk plaatsbaar zijn worden helemaal niet ingeslapen door het asiel in Nederland. Degene die er weinig vanaf weet ben je blijkbaar zelf;-)
Moeilijk plaatsbare katten worden opgevangen door allerlei stichtingen zoals Stichting kat in nood: http://katinnood.nl/content/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=1
Er zijn meer van dit soort stichtingen.waar deze katten alsnog een mooi leven krijgen met veel buitenruimte. Vaak gaat het over katten met ernstig gestoord gedrag (agressief, schuw, etc.) die jij al helemaal niet in je kleine studio wilt hebben.
Sociale katten die wel plaatsbaar zijn hoef jij niet te "redden" in je studio. Vroeg of laat krijgen ze een huis met voldoende ruimte. Die kans ontneem je ze dan als je ze gaat "redden". Je hebt het over "oude" katten, maar ook die wil je niet. Ouderdom komt namelijk bijna altijd met gebreken. Vaak hebben die katten dagelijks medicijnen nodig (heel duur dus) een duur speciaal dieet, zul je er regelmatig mee naar de dierenarts moeten en leven ze niet zo lang meer. En ook een oude kat wil graag buiten even van het zonnetje genieten. Ook deze katten worden door stichtingen opgevangen als ze niet plaatsbaar zijn. In het asiel zelf zitten ze niet zielig in kleine hokjes hoor, maar hebben ze ook een speelruimte en een buitenruimte. Een eigen huis is natuurlijk fijner, maar goed plaatsbare katten worden echt wel door mensen opgehaald en de anderen komen dus uiteindelijk ook goed terecht. Je moet dus alleen een asiel-kat aanschaffen als je die kat ook voldoende te bieden hebt, niet omdat het asiel zo "zielig" is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
TOP reactie want zo is het helemaal....!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommigen moeten hier toch eens ZELF gaan kijken hoe het er werkelijk aan toe gaat in een asiel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat weet jij daarvan? vertel..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@nnnienke: mooie quote: jouw tegeltje spreekt van non-verbale communicatie, maar dit moet je wel "horen en zien..." {smile}
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar heeft u het over? voor de duidelijk ik ben gewoon erg geinteresseerd nu @Daki over het asiel + waarom dat zegt. En excuses als dat hierboven negatief over kwam (de rest van het hele verhaal en reacties heb ik verder niet gelezen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar ik het over heb is dat tegeltje boven jouw naam. Ik heb een foto van mijzelf..., jij een tegeltje met een verhaaltje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik suggereer en bromvlieg, goedkoop in onderhoud en makkelijk vervangbaar:p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahahahaa...die krijgt hij toch wel als hij een kat neemt + kattenbak en fokt zichzelf voort...Anyway: heb je wel eens eens bromvlieg van dichtbij bestudeerd hoe prachtig die zijn gebouwd met van die grote facet ogen en mooie glanzende blauwachtige bovenkant en die sterke pootjes. Ik vind dit één van de mooiste soorten vlieg. Als er bij mij eentje naar binnen is gevlogen, dan pak ik een doorzichtige dop van een slagroomspuitbus om de vlieg mee te vangen die tegen het raam zit, dan het kaartje eronder schuiven, raam stukje open en de vlieg de vrijheid teruggeven en weg is ie...

Antwoorden (6)

schildpadjes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Optie, maar deze worden na 10 jaar wel erg groot.. :o
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor schildpad'jes' heb je al snel een aquaterrarium van anderhalve meter nodig. En gezien het een kleine studio is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En roodwang land-schildpadden zijn verboden bij de wet en ook die hebben hele specifieke voeding en verzorging nodig en kunnen ook behoorlijk groot worden. Ongeschikt als huisdier!
Vogeltjes, vis, hagedis, slang, spin; niet zo aaibaar, maar ja...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vogel hoort te vliegen; niet in een kooi. Een vis hoort te zwemmen in redelijk wat water; niet 100x dezelfde rondjes in een aquariumpje. De rest.. allemaal leuk, maar het blijven dieren en persoonlijk vind ik dat je een vogel / spin / vis niet eens een huisdier mag noemen. Het klopt gewoon niet. Dieren horen buiten te (kunnen) zijn en een vogel al helemaal! Zet jezelf maar eens voor een dag in een kooi.. en dan hebben wij nog niet eens vleugels. Die zitten er bij een vogel niet voor niets, hè?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een aantal keren parkieten gehad en die mochten door de kamer vliegen. Ze kwamen met me spelen en hadden de grootste lol.
Zo'n discussie over wel of geen huisdieren nemen vind ik een oeverloze en daarom ga ik daar verder maar niet op in.
Misschien is een fretje iets voor je? http://www.frettenfeiten.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die ruiken niet al te lekker en vs heeft het al over een kattenbak die kan gaan ruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, fretten kunnen gaan ruiken en de woning gaan slopen. Daarnaast kost de verzorging ook geld en dat wil de vraagsteller allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het wel een beter antwoord dan de andere antwoorden. De kooi is niet echt klein maar wel kleiner dan de (aqua)terraria die je nodig hebt voor bepaalde reptielen zoals genoemd in de andere antwoorden. Fretten hebben wel voldoende aandacht nodig tijdens hun dagelijkse uurtjes buiten de kooi. Dus als dat kan, lijkt het mij een prima antwoord!
Een hond kan goed leven in een kleine ruimte.
Daar zijn natuurlijk wel voorwaarden aan verbonden.
Je moet de hond iedere dag minstens 4 uur buitenlucht geven, waarvan 2 uur vrijheid, dus niet aan de lijn. Binnen moet je zorgen voor wat hersenwerk, het aanbrengen van je pantoffels, het ophalen van de post enz.
Dit is mijn schema en dan neemt ze (mijn hond dus) verder genoegen met haar kussen van 70x110.
Als je echter ook nog een baan hebt is dit ondoenlijk, want een hond is een roedeldier en heeft recht op de nabijheid van een ander wezen, de mens.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar dacht ikzelf inderdaad ook nog aan, maar de vraagsteller geeft aan kattenvoer te duur te vinden, dus zal dat dan ook wel gelden voor hondenvoer.
Daarbij heeft hij/zij waarschijnlijk nog niet eens gedacht aan de kosten van jaarlijkse inentingen, ontwormen, ontvlooien en andere dierenartskosten die behoorlijk op kunnen lopen.
Een hond lijkt me dus geen goede optie, tenzij het een hondje uit de speelgoedwinkel betreft die op batterijen loopt en blaft.
Ivana
9 jaar geleden
Je hebt gelijk Astrid. Ik had vorige week nog een dierenartsrekening van 114 euro voor inentingen en Milbemax. En dan is mijn hond nog kerngezond, laat staan als zij iets zou mankeren. Dan zie je heel gauw de bodem van je portemonnaie.
Een hond aanschaffen is één, maar de kosten zijn dan nog niet eens begonnen.
Z512099
9 jaar geleden
Inderdaad, met een hond loop je met je portemonnee open...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met katten net zo hoor. Vorig jaar nog honderden euro's uitgegeven aan mijn kater voor allerlei onderzoeken i.v.m. vage klachten. Alleen een bloedonderzoek is al bijna 100 euro. Daarnaast nog urineonderzoek, meerdere consulten, wat medicijnen....tel maar op...
Volgende week weer met mijn hond en twee katten naar de dierenarts voor de jaarlijkse inentingen. Gaat ook weer lekker veel kosten. Ach ja, anderen hebben weer andere dure hobby's;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha! herkenbaar. Maar als je maar van je dier houdt. Zo veel mensen stoppen een hond bijv. in een hok.. slechts als waakhond? Wat voor een mens ben je dan. Koop een alarm oid.
Een fret is een mogelijkheid mits je plaats genoeg hebt om een grote kooi te zetten en tijd genoeg hebt om 'm af en toe de beentjes te laten strekken. De kosten zijn echter misschien maar een beetje lager dan bij een kat. Dus let daar wel op. En de eerste kosten zullen misschien zelfs meer zijn dan bij een kat.

Bepaalde vogelsoorten zijn ook een optie. Voor sommige soorten is wel ervaring vereist maar de kosten vallen over het algemeen goed mee.

Reptielen lijken mij niet geschikt. Het terarrium dat je nodig hebt zal al snel te groot zijn voor je kleine studio. Of je moest voor een kleine gekkosoort gaan. Maar ook dat kost helaas veel.

Vissen lijken mij ook niet geschikt tenzij je tevreden bent met kleine soorten die in een klein aquarium gehouden kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kosten vallen helemaal niet mee als het dier ineens ziek wordt. Dit kan bij de beste verzorging ook gebeuren. Ook een fret kan allerlei kwalen krijgen.
http://www.frettenkliniek.nl/frettengeneeskunde Dierenartskosten kunnen dan griezelig hoog oplopen. Als je bang bent voor kosten moet je denk ik helemaal niet aan dieren beginnen.. Niemand kan de kosten precies voorspellen en zo'n dier heeft wel recht op de beste zorg.
Vaak zie je dat mensen die kosten willen besparen niet (op tijd) naar een dierenarts gaan en het dier onnodig laten lijden.en vroegtijdig laten sterven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar je kan zelf ook ziek worden en dan zijn dat ook onverwachte kosten. Dat is nog iets anders dan de kosten die vast staan. Ik ga ervan uit dat zelfs wanneer men een 'goedkoop' huisdier neemt men nog rekening houdt met medische kosten die hoog kunnen oplopen.
Ivana
9 jaar geleden
Daki, eigen risico is voor jezelf niet hoger dan 360 euro. Bij een hond kan dat het tienvoudige bedragen als je geen verzekering hebt en verzekeren is ook niet goedkoop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzin, vroeg of laat komt iedereen wel eens voor onverwachte kosten te staan van meer dan €10.000. Goed, dat hoeven geen medische kosten te zijn, maar dat maakt nu eigenlijk geen bal uit. Het gaat erom dat je altijd iets opzij moet hebben staan voor het onvoorziene. En of dat dan voor de gezondheid van je huisdier is of voor iets anders. Maar dat is nog iets helemaal anders dan vaste terugkerende kosten. Daar heb je in de regel een ander budget voor. Dat is het punt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Belachelijk om vogels in een kooi te stoppen.
Laat de dieren vrij. Laat de vogels vliegen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet je vooral doen met vogels tamme huisvogels. Eens zien hoe lang ze zullen leven!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die zijn al verpest :(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of worden net goed verzorgd. Waarom denk je net dat ze zo tam zijn? Jij denkt dat dieren vrijheid nodig hebben. Er is echter slechts 1 diersoort met een vrijheidsgevoel en dat is de mens. Voor elke andere soort is een vrijheidsgevoel dodelijk. Dus of een huisdier nu wel of niet buiten kan dat maakt helemaal niet uit. Dat aan alle behoeften die het dier werkelijk heeft, wordt voldaan. Daar draait het om!
Dit zijn dieren die ongeveer ouder kunnen worden dan 5 à 7 à 10 jaar en die in een kleine ruimte gehouden kunnen worden.

Als je van exotische dieren houdt:

Schildpad(den),
Hagedis(sen),
Slang(en),
Vogelspin(nen)

Als je van zoogdieren houdt:

Fret(ten)
Zwartstaartprairiehond(en)
Aziatische gestreepte grondeekhoorn(s)
Chinchilla('s)

Als je van vogels houdt:

(Gras of Valk) Parkiet(en)
Papegaai(en)
Kanarie(s)
Agapornis(sen)

Als je van vissen houdt:

Gup(py('s))
Goudvis(sen)
Koi('s)

Veel succes ermee
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik tel 9 van de 15 dieren die niet in een kleine ruimte gehouden kunnen worden. Ik tel 1 dier dat geen 5 jaar oud wordt. Ik tel 2 dieren waar je niet aan moet beginnen zonder ervaring. Blijven over: fret, kanarie, parkiet. Alle drie al min of meer genoemd in de andere antwoorden. :-(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou ook een fret oid nemen :) of adopteer een kip!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kip neem je nooit alleen! En kunnen niet in een kleine ruimte! Heeft vs dus niks aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daki, ik snap je mening, maar kan je dan ook zeggen welke?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De guppy wordt geen 5 jaar oud. Vogelspin en papegaai moet je niet aan beginnen zonder ervaring. En al de rest behalve de fret, parkiet en kanarie is niet geschikt om in een kleine ruimte te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook de chinchilla hoort in het rijtje thuis van dieren waar je zonder ervaring niet aan moet beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze heeft nooit gezegd dat ze geen ervaring had.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En guppy's is inderdaad een fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JP001 ... als ze ervaring heeft hoeft ze de vraag niet te stellen Een hok van 5x5,5 waar je alles in moet doen is al niks voor een mens, laat staan dat er ook nog een dier bij moet.
Je zou haast denken dat de VS de bak in moet en gezelschap nodig heeft.:-)