wat is het belangrijkste met een papegaai?

hallo ik ga volgend jaar april een papegaai halen.
alleen wou ik weten wat het belangrijskte is en hoe je ze moeten leren praten heeft er iemand verstand van papegaaien? ik niet dus wil zovee mogelijk leren voordat ik er zelf 1 ga halen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Goed verzorgen en veel PERSOONLIJKE aandacht geven.

Toegevoegd na 18 minuten:
Je moet je realiseren dat het een dier is die je je leven lang bij je kan hebben.
Het lijkt wel of de papegaai dit ook weet.
Ze hechten zich sterk aan mensen die ze verzorgen en liefde geven. Ze hebben HEEL VEEL aandacht nodig, zeker vergelijkbaar met een kind.
Daar stellen ze echter heel wat tegenover.
Het zijn -zoals ik eerder beschreven heb- buitengewoon intelligente dieren die zich mede daardoor erg kunnen vervelen.
Neem je echter een koppel, dan richten de papegaaien zich op elkaar en ben je alleen maar een (gewaardeerde) verzorger.
Ara zien er erg mooi uit maar halen het qua intelligentie niet bij de grijze roodstaart die ook een stuk betaalbaarder is.
De beste band krijg je als je ze direct uit het ei koopt en de opfokker regelmatig opzoekt.
Daaraan is strenge hygiene gekoppeld.
Zelf ben ik als adviseur verbonden aan een papegaaien
opfokkerij, die de eieren uitbroedt en de kuikens de eerste maanden voedt en verzorgt.
Als daar de kans voor is zou ik vanuit die situatie werken.
Het kopen van een papegaai die al volwassen is, is in veel opzichten lastig.
Na enige jaren kun je NIET zien hoe oud de papegaai is en as deze vogel stress gehad heeft, is dat vrijwel niet meer helemaal goed te krijgen.
Zo hebben we een tijdlang voor een 9 jaar oude (dus jonge) papegaai gezorgd die een traumatisch verleden had. Dat was geen pretje.
Ook hebben we een tijd voor de uit het ei gekochte papegaai gezorgd waarmee een zeer goede band bestond.
De vaste personen die deze papegaai verzorgen , kunnen er alles mee.
Schaf dus geen papegaai aan die geen duidelijk bekend verleden heeft en/of tekenen van verwaarlozing vertoont,
zoals het zich zelf uittrekken van veren.
Verder is testen op papegaaienziekte (Chlamydia) belangrijk.
Ook goede voorbereiding en jezelf verder inlezen is zeer belangrijk.
Ik wens je veel wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

http://www.huisdiereninformatie.be/2008/02/19/leer-je-papegaai-spreken/

http://www.papegaaien.net/Papegaai%20Aanschaf%20en%20opvoeding.htm

zoveel mogelijk informatie goed doorlezen voor je zo'n dier aanschaft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een papagaai kan oud worden en zich ook ontzettend hechten aan 1 persoon .
leer en lees zoveel mogelijk voor dat je aan een papagaai begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je leert ze praten door bij steeds de zelfde handeling hetzelfde te zeggen.
zoals bij het voeren zeg je bijvoorbeeld lekker en dat herhaal je iedere dag en op den duur zecht hij ook lekker.
he zijn erg makkelijke dieren maar zoals hierboven word vermeld ze kunnen erg hechten aan een persoon.
en dat licht er ook weer aan welke soort het is want een grijze roodstaart kan heel erg tam zijn voor een persoon en de rest moet oppassen want dan bijt hij.
en een blouwvoorhoofd amazone kan dat ook maar is meestal veel minder.
het licht egt aan welke papegaai het is en wat zijn karakter is.