Kan ik mijn hondje vanuit Cambodja mee naar Nederland nemen?

Ik woon al bijna 2 jaar in Cambodja en heb sinds kort een hondje genaamd "Pitchu". Ik kreeg haar als pup en heb haar laten inenten (zie foto van boekje) en mijn vraag luidt als volgt. Zijn deze inentingen voldoende om haar mee naar Nederland te nemen en wat zou eventueel nog meer vereist zijn. Ik ben nog lang niet van plan terug te gaan, maar wil weten waar ik aan toe ben, mocht ik dit besluiten. Ben al aan haar gehecht, maar zou het niet aangaan als ze in quarantaine zou moeten of andere moeilijke procedures, hoe erg ik haar ook zou missen. Help!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een schattig hondje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mocht niets lukken , dan zou ik proberen hem onder m'n jasje te houden. Maar ik weet niet of dat 'n verstandige oplossing is. Het is 'n snoes . Heeeeel goed dat je die vraag hier gesteld hebt.

Het beste antwoord

Voor invoer in Nederland heb je een officieel dierenpaspoort nodig (je hebt alleen een foto van de buitenzijde geplaatst, dus kan het niet zien). Je hondje moet gechipt zijn en een geldige Rabiesvaccinatie hebben gehad. Ik zie een 'Rabisin' sticker, maar zie niet goed wanneer deze is gegeven en tot wanneer deze geldig is. Er zijn namelijk Rabies-vaccinaties die 1 jaar geldig zijn en die 3 jaar geldig zijn.
Is paspoort, chip en Rabies op orde, dan is invoer geen probleem, dit is de norm voor de meeste EU-landen. Nederland is niet zo moeilijk, veel landen hebben aanvullende eisen.
Let wel: gaat het vliegtuig tussenlandingen maken/ heb je overstaps in andere landen, dan moet je ook voldoen aan de regels van dat land, zodra de hond het vliegtuig verlaat.

Bij aankomst in Nederland is het wel aan te raden je hondje nog eens extra te ontwormen. Eventuele wormen uit Cambodja kunnen voor Nederlandse honden extra schadelijk zijn (want geen weerstand tegen) en jouw hond kan weer extra gevoelig zijn voor de wormen in Nederland.

Toegevoegd na 33 minuten:
Enkele nuttige links zie de bronnen.

Volgens de onderste bron van het VWA, moet er toch een bloedtest worden gedaan bij invoer van een dier vanuit Cambodja. Er wordt dan, minimaal 30 dagen na het toedienen van de vaccinatie, bloed afgenomen, waaruit de hoeveelheid antistoffen tegen Rabies wordt opgemaakt. Als je vervolgens de hond binnen het vaccinatieschema hervaccineerd, blijft de bloedtest geldig (afhankelijk van het gebruikte vaccin binnen 1 of 3 jaar), let op! bij Rabies geldt, als je maar 1 dag te laat bent met hervaccineren, is de bloedtest niet meer geldig en moet deze opnieuw gedaan worden. De test moet minimaal 3 maanden voor vertrek gedaan worden. Als je voorlopig nog niet weggaat zou je dus wel alvast de vaccinatie en de testen kunnen laten doen, dan heb je alles in orde.
Belangrijk bij de Rabiestesten is ook dat je de officiële uitslag bij het paspoort bewaard en geen kopieën/faxen etc.
Quarantaine is niet van toepassing :)

Toegevoegd na 35 minuten:
NB Er is dus een verschil tussen een vaccinatieboekje en een officieel paspoort. Vraag ernaar bij je huidige dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou één van je vrienden in Nederland even met een fotokopie van je inentingsboekje langs een Nederlandse dierenarts sturen. De entstof, die gebruikt is, staat er nl ook bij, en dan weet je gelijk, waar je aan toe bent.

Mijn zus heeft al meerdere honden vanuit een asiel in Dubai (zó overvol, dat ze met z'n zessen ipv met z'n tweeen in een kennel zitten....) naar Duitsland gebracht, en daar hebben ze bijv. ook een hondsdolheid-injectie nodig om ingevoerd te mogen worden.

Quarantaine is er niet in Nederland, dus je kunt je 'maatje' op Schiphol gelijk uit haar kennel halen en meenemen....tenzij ze zó klein is, dat ze in de cabine in een tas mee mag : max 6 kg...

Je moet in ieder geval van tevoren aan de luchtvaartmaatschappij laten weten, dat je een hond bij je hebt op de vlucht : in de cabine óf in het ruim.....

Dus hecht je maar lekker verder aan Pitchu, hoor!! Heel veel fijne uren met haar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de inentingen die je nodig hebt voor invoer in Nederland kan je informatie inwinnen bij het Nederlands consulaat. Daar hoort zeker hondsdolheid bij. Welk serum ze in Cambodja gebruiken is mij niet bekend, maar de inenting is pas na een maand geldig en de geldigheidsduur hoort in het paspoort vermeld te zijn.
Ivana