waarom is mijn kat zo angstig en overgevoelig? (meer uitleg beschrijving)

de laatste tijd is mijn kat opeens heel erg op zijn hoedde en staart de tuin in naar niks en begint opeens te grommen en krijgt een dikke staart.
dit doet hij ook als hij gewoon in een kamer is dan kijkt hij de hele tijd naar de deur als hij maar een geluid hoort is hij al angstig . wat is er mis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Als er iets gebeurd is zal je dat aan veranderd gedrag zien/merken. Het kan schrik zijn of angst, maar ook pijn.

Ga eerst naar de dierenarts, zeker weten dat het niets met ziekte/pijn te maken heeft. Pas als je dat weet, kun je verder zoeken.

Mijn ervaring is dat mijn kater ineens niet meer spontaan door het kattenluikje naar buiten ging. Ik begreep het niet, maar hij bleek gewoon bang van de kater van de buren die een paar maten groter was en deed alsof onze tuin van hem was...
Angst dus. Daar doe je weinig aan, behalve negeren.
Misschien is het een idee om met de kat de tuin in te gaan, dat deed ik ook.
Een paar keer 's avonds laat in het donker kwam mijn kat als een gek naar binnen rennen... bleek er een andere kater achter hem aan te zitten, die hem opwachtte. Ik heb deze kat meerdere keren uit de tuin gejaagd, met harde geluiden laten schrikken door ineens de deur te openen en hard te roepen "Wegwezen!" Ook hem achterna te lopen buiten de tuin... het werkte na een tijdje ging mijn kater weer rustig, wel behoedzamer, naar buiten.

Dat je kat ook angstig is in huis, is lijkt mij een gevolg van pure angst buiten. Probeer het buiten aan te pakken en misschien is het een idee om de kamerdeur binnen dicht te doen, zodat daar niets vandaan kan komen en dat voor een beetje rust kan zorgen.

Zoals gezegd: eerst naar de dierenarts, ook al ben je bijvoorbeeld vorige week nog geweest, het kan iets lichamelijks zijn.

Succes ermee!