Mijn tien jaar oude hond heeft een slecht ruikende adem.Wat kan de oorzaak zijn en hoe krijg ik het weg?

Moet ik de voeding veranderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (10)

het zijn de tanden die de geur afgeven
de leeftijd speelt daarbij een rol
je kan even langs de dierenarts gaan en kijken of de hond misschien rotte tanden heeft of te veel plak
deze worden door de dierenarts behandelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is andere voeding nodig, even met de dierenarts praten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je sinds kort ander voer geeft dan kan het ook het voer zijn dat gewoon meer stinkt.

Maar meestal zijn het zijn tanden. Erg veel tandplak, tandsteen of ontstoken tandvlees. Ga even langs de dierenarts en laat het nakijken.

Ook maagklachten kunnen een stinkende adem veroorzaken.

Het kan soms een teken zijn van diabetes maar dan moet je ook zien dat de hond magerder wordt ondanks dat hij goed eet en meer gaat drinken en lustelozer wordt.

Dus even langs de dierenarts dan weet je het zeker
Aponi
13 jaar geleden
Je kunt een soort van mondwater toevoegen aan zijn drinkwater. Je moet dan dagelijks het water verversen en een beetje van het mondwater toevoegen.

Wanneer dit niet helpt moet je toch even advies vragen aan je dierenarts, wellicht dat je de voeding moet veranderen.

Geef je de hond brokken of laat je hem ook meesnoepen met wat de pot schaft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is de ouderdom , ik zou zeggen om de stank een beetje weg te doen zen mond eens laten spoelen , water laten drinken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee eetlepels zilverwater in het drinkwater. Zilverwater doodt de bacterieen in de mond van de hond en helpt tandrot tegen te gaan. Heb er zelf heel goede ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen enkele hond heeft een goede adem
dat komt voornamelijk door de brokken en wat daar in zit.
Ik heb ook een hond en ik heb veel geprobeerd om ervanaf te komen, maar het is niet gelukt.
Maar waarom zou je de adem van je hond willen ruiken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze kat heeft er ook last van.
we hebben met de huisarts besloten om er een ander voeding door der eigen voer te mengen
deze voer is van royal canin.
wij hebben gekozen voor het gebit en voor haar maag.
het kan dus 2 oorzaken zijn waar het vandaan kan komen.
werkt dit niet dan zou ik alsnog langs je dierenarts gaan om verdere onderzoek te laten doen.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vaak een rol speelt zijn de pockets (ruimte tussen tanden en tandvlees waar tandsteen zit.
Dit tandsteen is poreus en bevat bacterien die de rotte lucht veroorzaken, deze "schuilplaats"biedt dan een uitvalsbasis vanwaar ook achter op de tong de bacterien
hun aanwezigheid verraden.
Wat wij doen (we zijn ervaren hondenfokkers) met onze eigen honden is het tandsteen verwijderen.
Meestal gaan mensen hiermee naar de dierenarts die ze onder narcose van hun tandsteen ontdoet maar je kunt het ook zelf als je hond je erg vertrouwt.
Voorzichtig krassen we t tandsteeen weg met een speciaal spateltje en daarna kan met gewoon tandenpoetsen de hond zijn bekje verzorgd worden.
Zonder eigenwijs te willen zijn, geven de andere antwoorden mede oorzaken aan maar de hoofdoorzaak is bovengenoemde, omdat daarna het probleem zich echt pas oplost.
Ook het rotten stopt dan , alhoewel het achterstallig onderhoud soms verder ingrijpen nodig maakt.
Toch zijn wij er wel eens over verbaasd geweest hoeveel er herstelt nadat de tandsteeen verwijderd is.
Mijn vrouw die de feitelijke fokster is, kan bij al de bij ons geboren honden (ook nadat ze ze soms meer dan 10 jaar niet gezien heeft) zonder narcose het gebit verzorgen en de honden laten dat ook toe, gewoon omdat mijn vrouw altijd erg goed voor de pupjes (en de ouderhonden) is en dit vertrouwen ebt blijkbaar niet weg.
Zo lost ze vachtproblemen en tand/mondproblemen op op basis van vertrouwen zonder sedativa.
De baasjes nemen dan het poetsen over en komen
op gezette tijden terug voor vachtverzorging en tandverzorging.
De honden stinken daarna niet meer uit hun bek.
Blijkbaar is dat dus het hoofdprobleem.
Voor de rest adviseren we Farmfood en KJEN alsmede kluifjes en de bekjes van ook hoogbejaarde Cairns en andere honden blijven dan goed op orde.
Dat is beter voor de hond, narcose is erg ongezond, en voordeliger.
Een niet stinkende hond met schone tanden geeft ook minder verstoring.
Je kunt het ook zelf opbouwend proberen de tanden van je hond te verzorgen, veel liefde, vertrouwen en geduld zijn dan nodig.
Durf je al dat gedoe niet aan, laat het dan over aan een kundige dierenarts of trimsalonhouder. Je kunt naderhand
aan de hond goed merken of de trimster (M/V) voorzichtig en respectvol te werk gegaan is of ruw geweest is.
Veel trimsters durven het niet aan, is het echter iemand waarmee je al jaren goede ervaringen hebt , dan is het de moeite waard de tandsteen daar te laten verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet gewoon al zijn tanden uit zijn smoel raggen dan heeft hij er geen last meer van ook. en het kost niet veel.