Mag een hond (of kat) met een voedselallergie wel fruit en/of groente krijgen?

Niet dat deze situatie zich voor doet, maar ik vroeg het me opeens af. Onze pup is echt verzot op alles wat groente of fruit is (wortel, appel, sperziebonen, komkommer etc). Toen vroeg ik me af, mag een hond of kat met een voedsel allergie die goed geregeld op een dieet staat (en niets anders mag buiten dat dieet om) en geen klachten heeft wel als tussendoortje stukjes groente of fruit?

Toegevoegd na 56 seconden:
Met in ons achterhoofd dat de allergie 'vaak' is voor een eiwitbron uit het voer....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (3)

Mijn honden zijn ook gek op groenten en fruit en op zich is er niets mis mee om dat ook te geven.
Echter, ten eerste is niet alles geschikt voor honden (katten zie ik niet snel groente/fruit eten) zoals ui, andere gasvormende groenten, druiven.
Ten tweede , het is me niet helemaal duidelijk waar de allergie voor bestaat maar bij een dieet zou ik heel voorzichtig zijn met het verstrekken van groenten/fruit.
Sowieso is geen enkele hond gebouwd op het verwerken van grotere hoeveelheden (samenstelling van de darmen zijn berekend op vlees en niet op plantaardig voedsel) maar in jouw geval, af en toe een stukje proberen en goed op eventuele allergische reacties letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet te zeggen, het hangt er helemaal vanaf waarvoor de kat een intolerantie heeft. De een zal er dus wel klachten van krijgen en de ander juist niet.

Toegevoegd na 35 minuten:
nog een toevoeging, ook een hond of kat zonder voedselallergie kan niet lekker worden van groente en/of fruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
die min is nergens voor nodig, c+
ik zou het risico niet willen nemen.
katten met een voedselallergie kunnen zich steeds weer tot bloedens aan toe blijven openkrabben.
als je dit eindelijk onder controle kan krijgen, zou ik niet afwijken van het dieet.
mocht blijken dat de kat er niet tegen kan, dan zit je weer weken in de narigheid.
Rieneke1