Wat is een goede bodembedekker voor een konijn?

Ik heb sinds lange tijd weer een konijn in huis (gevonden nadat het gedumpt was). In het begin heb ik haar op houtmot met stro gehad maar dat wil ik niet meer omdat het te veel stuift voor haar en omdat ze alles aan haar kont (vrij lange haren, voskonijn) blijft hangen. Ze loopt als ik thuis ben los door de kamer, kooi in kooi uit dus mijn kamer ligt steeds vol.

Nu heb ik haar sinds kort op geperste strokorrels maar ik vind dit ook niet handig. Het is wel zo dat het langer schoon blijft (plasjes haal je er makkelijk uit) maar de keutels blijven er wel door zitten. Ook lijkt het mij voor haar niet echt lekker liggen.
Stro erop vind ik ook niet echt een optie want dan hangt haar kont weer vol :-)

Heeft iemand nog goede ideeën wat ik ervoor in de plaats zou kunnen gebruiken of eventueel over de korrels kan doen. Bij de dierenwinkel hier hebben ze nl niet veel keuze.

Toegevoegd na 17 uur:
Ik wil juist iets anders dan houtmot/houtvezel en stro. Er zijn genoeg andere bodembedders als ik zo op internet zoek.
Ben dus meer benieuwd of er mensen zijn die goede ervaringen hebben met andere soorten bodembedekking. (bv hennep of andere soorten pellets)

Aponi
13 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag van mij +
(Plusje komt ook van avatar-konijntje)
Aponi
13 jaar geleden
Ohhh, wat lief.
Die krijgt vanavond vast een extra worteltje :-)
paulus811
13 jaar geleden
Mensen die van dieren houden is meestal goed volk! Erg leuk om te lezen dat je een gedumpt konijntje hebt opgevangen, bij jou zit ie goed.
Aponi
13 jaar geleden
Ze wierp zich letterlijk voor de wielen van mijn auto, lol. Was blij dat ik nog op tijd kon remmen. Ze is namelijk reuze leuk en lief.
Helaas snappen mensen nog steeds niet dat een gedumpt konijn het meestal niet overleefd

Antwoorden (7)

Gebruik als onderlaag wat kranten, de inkt en het papier zijn niet giftig voor het konijn. Gebruik dan als bovenlaag houtvezel, dat neemt zeer goed stof op en stinkt nauwelijks. Pas wel op dat je NOOIT timmerafval neemt als bedekker, want dit kan giftige stoffen bevatten en is vaak te fijn van structuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons konijn hadden we altijd een laag kattegrit en daarop hooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor bodembedekking kun je verschillende dingen gebruiken. Stro, zaagsel, houtvezel, aubiose of een andere soort bodembedekking geschikt voor konijnen. Ik vind zelf stro het best omdat ze daar altijd ook lekker op knabbelen, het isoleert goed (houd warmte vast) en het niet zo glad is om op te lopen. Eventueel kun je onderop een laag kranten leggen, zodat de kooi nog minder glad is. Het is niet erg als konijnen van de kranten eten, de inkt en het papier zijn niet giftig voor ze. Het is niet de bedoeling dat je konijn alleen nog maar krant eet natuurlijk, maar er wat van opknabbelen is niet erg. Je kunt het best gewoon zelf even proberen wat jouw konijn de prettigste bodembedekker vind, en wat je zelf makkelijk vind om schoon te maken.

Hooi is overigens geen geschikte bodembedekker voor konijnen. Ten eerste isoleert stro veel beter (stro is hol van binnen) en daardoor is het dus warmer. Daarnaast neemt stro nog een beperkte hoeveelheid urine op, en hooi neemt minder op. En dan nog het belangrijkste punt, als je konijn van het hooi zou knabbelen waar hij op zit, en hij had er daarvoor al op geplast en gekeuteld, dan kan hij bijvoorbeeld wormen krijgen daarvan. Om het even makkelijk te zeggen, stro is om op te stappen, en hooi om in te happen! Hooi is om te eten, dat is gedroogd gras, daar zitten nog wat vitamines in en het is goed voor de darmen. Maar het is dus niet goed om dat als bodembedekker te gebruiken. Stro is zeg maar wat overblijft bij een boer (steeltjes van tarwe enzo) en dat is dus beter als bodembedekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hebben ook een konijn, in het begin geprobeerd met hooi en stro , kranten onder het stro in de hoek waar ze haar behoefte doet. de kranten werden niet geaccepteerd en elke keer lagen ze in stukken door de kooi, stro als ondergrond accepeert ze ook niet, ze wil op een vlakke ondergrond liggen, aleen in de bak waar ze haar behoefte doet ligt stro, we hebben een binnenkonijn, nu zal ze niet het gemiddeld konijn zijn, maar apart is het wel, weet niet of er meer mensen zijn die deze ervaring hebben, we hebben een kruising tussen een jappaner en een dwerg, een mooi beest vinden we zelf...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leg nooit stro in een bak waar knaagdieren in zitten.in een paniek reactie(het zijn vlucht dieren) kan het de ogen beschadigen.konijnen zijn schone dieren,die doen het op 1 plek.die schep je iedere dag schoon met een kattebak schepje.de hele kooi woensdag en zaterdag schoonmaken.de bodembedekking houtkrullen,en iedere dag vers hooi,het liefst in een ruif.het loof van wortelen is ziekmakend.sla is uit den boze.en vergeet het liksteentje niet.ze hebben zout nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad vaak supreme science carefresh aan (zie link: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/hooi_strooisel/cellulose_strooisel/65360). Het blijft niet plakken, neemt lekker op en reinigt ook best eenvoudig. Nadeel is wel de prijs, die is vergeleken met korrels, stro, vezels e.d. gewoon erg hoog.
Wel moeti k even zeggen, het lijkt stoffig maar dat is het niet hoor. Als het eenmaal ligt, dan ligt het. Bij alles stoft er wat op als je het vers uit de zak haalt om over de bodem te verspreiden. Ik vind het ruiken naar oud papier, of van die recycle toiletpapier.
Ik zie op de site die ik je heb gegeven een negatieve review staan, dat het de geur niet goed bindt. Ik denk dat die persoon van die korrels/vezels gewend is met een geurtje. Ik vind altijd, als het hok gaat stinken moet je schoonmaken. Niet bodembedekker met een geurtje nemen of een luchtje spuiten. Natuurlijk gaat het na een tijdje moet poep en plas stinken. Het zou pas negatief zijn als dat niet gebeurd (gif!).

Ik heb zelf ondertussen alle soorten gebruikt en ik vind dit wel de meest prettige. Echt alle, ook allerlei soorten handdoeken, fleecedekens en kattenkorrels (over dit laatste; neem nooit de soort die opzwelt, knaagdieren en konijnen kunnen nog eens wat van de bodembedekker proeven). Ik doe altijd kranten, kattenkorrels die uit elkaar vallen als ze nat worden óf houtvezel, en daarover een laag carefresh. Kan bij mij het langste liggen (mijn cavia's lopen ook in en uit op hun terrein, en zijn daarbij ook onzindelijk maar meenemen doen ze bijna nooit iets).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij gebruiken voor onze buitenkonijntjes vlas als bodembedekker. Dat kun je kopen in hele grote balen die eigenlijk voor paarden bedoeld zijn. Voordeel van vlas: het is eetbaar voor de konijnen, het stuift niet, het ruikt niet raar, het is 'glad' dus gaat makkelijk uit de vacht en het neemt goed vocht op.
Ik denk dat het ook wel een beetje aan je konijn blijft hangen, maar een stuk minder dan houtvezel.