wat moet je doen met katten in je tuin die alles onderkakken woord er gek van

koop ieder jaar voor 200euro planten en die katten maar kakken en plassen in mijn tuin niet zo lekker wat kan ik er aan doen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ik heb er zelf ook ooit last van gehad. Wat ik toen heb gedaan was een beetje (niet meer dan 1 dopje) schoonmaakammoniak in de hoek waar dat beest altijd zijn behoefte deed. Nooit meer teruggezien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Je hebt van die korrels die ontzettend meuren.., maar die houden wel de katten weg en dienen ondertussen ook als meststof

Toegevoegd op 12-05-2009 15:55:59
hier nog een lijstje met tips

Toegevoegd op 12-05-2009 15:58:02
Die korrels die ik bedoelde zijn trouwens cacaodoppen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan bij diernetuinen soms uitwerpselen van hun grote katten krijgen (bv leeuwen). Aangezien katten territoriaal zijn, heeft dit meestal het effect dat onze huiskatjes wegblijven uit de tuinen waar de grote neven hun spul hebben liggen.

LAngs de randen van de tuin strooien en je zou er vanaf moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat Luchtbuks niet echt het antwoord is waar je op wacht :)

Dan hieronder een link met wat "huishoudelijke" tips.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat van die buks toch wel een goed idee....:)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heb ik zo Marjan Thieme voor de deur staan :). Aan alle kattenliefhebbers: Geen zorgen, ik mag dan niet echt dol zijn op katten, ik zal er nooit één moedwillig vermoorden!
Koffie strooien. Dit werkt echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelf zeg ik altijd tegen de buren dat ze gerust een emmertje water over mn kat mogen gooien als ze m niet in de tuin willen hebben.. een sproeier of sprinklersysteem kan ook helpen.

Toegevoegd op 12-05-2009 16:05:29
o en ik vond nog wat info over alternatieve beplanting die kan helpen:

Men kan ook planten in de tuin plaatsen waar de katten een hekel aan hebben waardoor ze weg blijven uit uw tuin.
Zet deze planten op strategische plaatsen in uw tuin om de toevallige voorbijganger te laten weten dat hij niet welkom is.
planten die citroengeur verspreiden:

Geranium macrorrhizum (ooievaarsbek)
Dictamnus (vuurwerkplant)
Aloysia triphylla (citroenverbena)
Ruta graveolens (wijnruit) helpt ook bij het op afstand houden van katten.

Stekelige mei- en vuurdoorn op strategische plaatsen ziet de kat niet zitten.
Een hoop stekelige takken van deze heesters op plaatsen waar de kat uw tuin binnenkomt kan ook helpen. Dit kan de katten aanmoedigen een andere kant op te gaan. Zorg wel dat de kat er niet zomaar over kan springen.

Een andere iets radicalere manier om te voorkomen dat de katten de tuin als kattenbak gaan gebruiken is het leggen van stekelig snoeisel tussen de planten. De katten zullen hier niet graag tussen zitten. Het ziet er misschien wel niet zo keurig uit maar het helpt wel om de ongewenste nalatenschap van de katten weg te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoort je kat in huis te houden of anders aan een lijntje. Je zegt zelf al dat je kat bij anderen in de tuin zit. Mijn hond laat ik toch ook netjes uit op de plek waar het hoort? Waarom jij jou kat niet dan? Kan me ergeren aan los lopende katten. Mensen met vijvers of vogels zijn de dupe van deze katten. En als je verhaal komt halen geven de eigenaren niet thuis... lekker volwassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben thuis, mijn kat heeft een bandje om waarop staat dat ze van ons is en ik ga haar niet binnen houden. Een kat kun je niet uitlaten aan een lijntje, dat is het grote verschil tussen een kat en een hond. En ik vind het dierenmishandeling als dat beestje dr hele leven lang binnen moet blijven.
Ik vind het heel vervelend als er mensen last van hebben en ik probeer ze ook te helpen om er iets aan te doen maar uiteindelijk is dat beest gewoon vrij om te gaan en staan waar ze wil. Vogels vliegen toch ook van de ene tuin naar de ander?
In ieder geval, er is geen wet die me verplicht om mn kat binnen te houden en ieder ander staat het vrij om mijn kat uit hun tuin te houden (zolang ze er niets bij oploopt vind ik het best).
Koffie, witte peper werken heel goed,

hond met anti-kat-mindset in de tuin zetten misschien ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klinkt raar, maar de truc is te zorgen dat een kat niet snel _uit_ je tuin kan komen.

Katten willen altijd een vluchtweg hebben. Zien ze dat ze niet snel weg kunnen komen, dan mijden ze die plek.

Onze tuin heeft links van dat stevige gaaswerk, tot op de bodem, waar planten tegenaan groeien. Komt geen kat doorheen of overheen.

Rechts een gewone houten schutting. Schutting is smal, dus kat kan er niet bovenop zitten. Voor de schutting groeit liguster, dus kat kan niet snel tegen de schutting opklauteren.

Achter een houten schutting, maar die is breed. Groeit nu ook liguster voor. Vroeger liepen de katten op de horizontale bovenkant van die schutting. Dus heb ik gewoon kippengaas genomen, daar smalle repen van geknipt, die tot een heel lange halve buis gevouwen, en als een soort "tunnel van gaas" bovenop de schutting gezet. 't Is dus gaas, dus je ziet het bijna niet.

De dagen daarop klonk er met regelmaat een flink kattengekrijs. Dat was dan weer een kat die ontdekte dat hij daar nu niet meer kon lopen. De volgende ochtend moest ik dan mijn ingedeukte "tunnel van gaas" weer uitdeuken.

Na een paar dagen hadden alle katten begrepen dat de schutting onbeloopbaar was geworden. Sindsdien nooit meer katten in de tuin gehad. Daarvoor gemiddeld 50 drollen per week. Bah!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is ook een wat minder katvriendelijke methode: de PVC-buis en de vis. Maar daar maak je geen vrienden mee. En als ik die hier zou beschrijven, zou ik weggemodereerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je de kat van de buren vermoord, nemen die een nieuwe kat, en ben jij uiteindelijk nog niet van het probleem verlost....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Maar de plantjes groeien er prima op.
Uit ervaring weet ik dat niets helpt, althans niet zonder het beest pijn te doen.

Over alle tips die hierboven zijn gegeven, wil ik zeggen: Het is van de gekke dat van de tuineigenaar verwacht wordt dat HIJ zijn best doet om de katten buiten zijn tuin te houden. De katteneigenaar hoort ervoor te zorgen dat zijn katten niet andermans tuin vol schijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind ook dat de kinderen van mijn buren niet in mijn tuin te horen mogen zijn, en dat ik niet in hun hondenstront trap als ik met mijn zoontje in het gras ga voetballen. Nog niet te spreken over wat je aantreft als je zaterdagmorgen in de stad komt, en de restanten van vrijdagnacht ziet en ruikt. Maar klagen heeft natuurlijk weinig zin, of je moet een politieke partij oprichten die katten wil verbieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, het is van de gekke dat van de fietseigenaar wordt verwacht dat hij zijn fiets op slot zet. De rest van de wereld heeft gewoon van elke andere fiets af te blijven! Maar zo zit de wereld niet in elkaar. En zolang de wereld blijft zoals ze is, zet ik mijn fiets op slot. Hetzelfde voor de katten. Katteneigenaren zouden moeten voorkomen dat hun katten mij tot last zijn. Maar zolang dat niet zo is, doe ik moeite die rotbeesten uit mijn tuin te houden. Nu alleen dat gekrijs nog dat elke nacht uit de buurtuinen opstijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jelle: Wie heeft er nu last van vijftig kattendrollen per week in z'n tuin? Wie vindt het nou erg om bij het zaaien of het verplanten regelmatig in zo'n stinkende blubbermassa te grijpen? Wie vindt het nou erg om samen met zijn gasten in het zonnetje te zitten, genietend van de stank van al die kattenzooi?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het aan mij lag, had ik allang stroomdraden gespannen en met pijlen geschoten.
als je dan toch voor een boel poen planten koopt, neem dan wat van deze planten... daar hebben de meeste katten een hekel aan
* Ruta graveolens (wijnruit)
* Geranium macrorrhizum (ooievaarsbek/tuingeranium)
* Dictamnus (vuurwerkplant)
* Aloysia triphylla (citroenverbena)
* (Tagetes) Afrikaantjes
* Boerenwormkruid
* Struiken met doorns en stekels (meidoorn vuurdoorn, klimroos)
*zorg dat er geen onbegroeide aarde is, die aantrekkelijk is als kattenbak... gebruik daarvoor bodembedekkers...
*kale grond kun natuurlijk bestrooien met in stukken geknipte takken met stekels of dorens (maar dat is ook niet zo vriendelijk voor je eigen voeten) of afdekken met cacaodoppen. Deze vormen na verloop van tijd een vrij dichte laag waarin het niet gaaf graven is. Daarnaast zien cacaodoppen er aardig uit, ze houden vocht vast en ze onderdrukken onkruid (te krijgen bij tuincentrum)
*als je jonge plantjes in je tuin zet of iets zaait steek er dan een flinke hoeveelheid satéprikkers met de punt naar boven in... daar hebben katten echt een hekel aan...
succes ermee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die onbegroeide aarde klopt niet. Mijn vriendin heeft in haar tuin zowel onbegroeide aarde als gras. Net als haar buren. In beide tuinen laten de buurtkatten hun drollen het liefste op het grasveld achter.
Kattenbak binnen zetten. Katten poep en plas zijn goed voor de planten. Ik heb zelf ook katten en die gaan ook naarbuiten, als ze moeten poepen of plassen gaan ze automatisch naar binnen in de kattenbak. IK heb ze nog nooit in mijn tuin zien plassen of poepen. Misschien moet je het ze gewoon afleren net als bij honden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelf gooi ik altijd de oude koffie uit de koffie filter of senseo pad tussen de planten. dit is niet milieu belastend, goed voor de planten en we hebben geen last meer van katten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uiteindelijk blijkt dat je er niets aan kan doen, katten hebben wel een hekel aan honden dus koop een hond een maak een luik :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gewoon denken; ach ik woon tenminste niet in azie of afrika... daar poepen olifanten in je tuin! pffffffff
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt op je schutting zwakke stroom zetten , hebben ze het maar een keer gevoeld hoe zwak dan ook maar,ze zullen er erg van schrikken en komen niet zo vlug meer terug,om verwarring te voorkomen dit is niet dodelijk ik ben een dierenvriend in hart en nieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn katten doen binnen en buiten hun behoefte, maar ik zie het maar gewoon als mest... voordeel is wel dat mijn katten alles netjes onderspaaien als ze klaar zijn, dus ik zie en ruik het niet... Als ik in het begin van het voorjaar dan alles omspit zijn de drolletjes al ver genoeg vergaan om ze niet meer te herkennen! Als de katten niet van jou zijn, en dat begrijp ik uit je vraag, zou ik het inderdaad met water sproeien en koffie/peper proberen. Niet alle katten hebben schrik van honden, en als het erop aankomt, en een kat wil kwaad, zal je hond voortaan liever katten mijden, dan nog zo'n kras in zijn gezicht... Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zelf geen huisdieren hebt en/of kleine kinderen hebt, en deze nooit over de vloer hebt, dan is daar een hele goede oplossing voor.

Er is een apparaat in de markt die, eenmaal aangesloten, een irritant geluid veroorzaakt welke alleen honden en katten kunnen horen (en kleine kinderen). Geheid dat je geen last meer hebt van andere katten.

Overleg dit wel met je buren!!! Als deze namelijk huisdieren hebben dan kan het wel eens zijn dat ze ook uit hun eigen tuin worden weggejaagd.