Waarom bijt vrouwtjeskonijn het mannetje?

we hadden een mannetje van 4 jaar overgenomen, maar die was zo alleen. Dus gecastreerd, vrouwtje erbij (leeftijd onbekend, waarschijnlijk nog jong) en dat gaat nu al een klein jaar goed. Maar zo eens in de 6 weken krijgt zij de kolder en jaagt hem op en bijt hem, vooral in zijn achterste. Hij gaat er van door, maar toch liggen de plukken haar door de kamer en soms bloedspetters. Een of twee dagen later is zij het vergeten, en zoekt toenadering, hij blijft wat langer voorzichtig.
Waarom doet ze dit? Hoe is het te voorkomen? Of het vrouwtje maar helemaal wegdoen? We wilden hem een plezier doen, maar zo is het sneu.

Ze lopen altijd los in de kamer van 9 x 5m, doen hun behoefte netjes in hun kooi, en 3 keer per week mogen ook ze de tuin in. Ze zitten dus niet te dicht op elkaar. Normaal doen ze alles samen. slapen samen achter de kast, komen samen een broodkorstje halen, spelen samen in de tuin.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In die periode vindt ze het even niet zo leuk dat hij is gecastreerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het een hormonale kwestie is, vervelend maar niet onoverkomelijk, voor de rest kunnen ze het toch goed met elkaar vinden. Je zou kunnen overwegen om het vrouwje te laten castreren of in de periode dat ze aanvalt, het achterste van de ram bespuiten met hertshoornolie.
Dat stinkt enorm, en zou kunnen helpen.
De ruimte is het probleem niet, die is echt wel voldoende, en je zorgt er goed voor zo te lezen.
Ik heb loslopende konijnen, op ongeveer 200 m2, en ook die vallen elkaar af en toe aan. Het is een beetje de aard van het beestje.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zet ze voorlopig niet bij elkaar.. ze is van zijn aanwezigheid niet gediend
ondanks dat hij geholpen is kan hij haar toch wel rammen..en daarom valt ze aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'k Zal dat eigenlijk eens aan m'n ex moeten vragen.