mijn kat kwijlt en schuimbekt, wat is er met haar?

Chickie, onze 7 jarige poes, is de laatste tijd erg aan het kwijlen. ze heeft dat nu 2 keer gehad, en dan kwijlt en schuimbekt ze een paar minuten, zonder te trillen maar wel is ze dan erg snel geschrokken - zal wel een natuurlijke reactie zijn - en rent weg met een spoor van kwijl achter haar aan. daarna is het gewoon over, is haar gezichtje redelijk schoon en is ze gewoon weer chickie, onze kat. het is nu lente, dus misschien kan het dat ze dan insectjes eet waar ze allergisch voor is? aan de kattenbrokken kan het niet liggen, want die eet ze al een paar jaar. wel is een van van onze katers recent overleden, hij is 19 geworden, en de andere twee zijn we vrijwel nooit. bobby haal ik eens per dag op, de andere kan ik niet vinden. chickie raakt overigens erg gestrest van de aanwezigheid van bobby! bedankt alvast..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.3K

Antwoorden (2)

Het zou kunnen dat je poes buiten haar tanden in padden zet, daar kunnen ze erg van gaan kwijlen en schuimbekken, en leren doen ze er helaas vaak niet van.
Let dus eens op of ze dit doet als ze net buiten is geweest.
Als dat niet het geval is zou er iets anders aan de hand kunnen zijn: ga bij twijfel even met haar naar de dierenarts.
Ze eet haar brokjes wel goed zonder problemen, en haar gewicht is constant?

Jammer dat het zo slecht botert tussen je katten. De kat die je niet kan vinden, komt die nog wel thuis af en toe? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Wellicht proberen je andere katten te herplaatsen? Of als je dat niet wil er een kattengedragstherapeut bijhalen?
Geen kat zou voortdurend in de stress moeten leven, bovendien is chronische stress erg gezondheidsondermijnend.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks... Charlie is een raskat, boskat, en de buren van een paar huizen verder hebben hem eigenlijk is een soort van gestolen :'( Charlie houd erg veel van aandacht en hij word graag geaaid door jan en alleman. de buren hebben om een co-ouderschap gevraagd waar we resoluut nee tegen hebben gezegd. toch houden ze hem nog wel eens binnen. ze beginnen steeds bozer op me te worden en ik op hen, want charlie zien we nooit meer. we hebben hem nu anderhalve week niet gezien en sinds een week zoek ik hem iedere dag en heb ik aan de buren gevraagd of ze hem gezien hadden... ja! 3 minuten geleden nog... of, nee niet... maarja, ik weet het ook niet zeker, ik ben er alleen erg boos/verdrietig van dat ie vrijwel niet meer gezien word :/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hij is overigens het broertje van bobby...
Rieneke1
9 jaar geleden
Akelig...En als je aanbelt en zegt dat je je kat komt halen?
En je tuin afzetten, is dat een mogelijkheid?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dan raken ze een beetje boos... de tuin afzetten kan helaas niet :( charlie kan met gemak over het tuinhek heenklimmen en zelfs dan kan ie nog over de muur heen... we moeten hem eigenlijk gewoon binnenhouden vanaf het moment dat ie weer binnenkomt of we hem gevonden hebben :/ thanks though :D
Zou het kunnen dat jouw kat secundaire epilepsie heeft? Daarbij hoort een symptoom als schuimbekken. Secundaire betekent dat Chickie er niet mee geboren is, maar die epilepsie door een andere oorzaak heeft gekregen. In de link kun je meer lezen over oorzaken en wat (niet) te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk/hoop dat we het al opgelost hebben. er stond een tijl water in de tuin die daar al een paar weken stond, en die hebben we nu leeggekieperd.. ze dron daar uit, hoop dat het nu weg is :) thanks!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat doen veel katten, vreemd genoeg. Mijn kater drinkt uit opgestapelde plantenpotten die tegen de gevel staan.
Niet tegen te houden, helaas, iedere keer na een regendag leeg gooien, anders weet ik het ook niet.