hallo.. als je een kat met stamboom koopt moet hij/zij dan gechipt zijn door een vereneging,en niet door een dierenarts?

ik wil graag weten of ik niet voor een bastaardt betaal,dan kan ik nog op tijd ingrijpen voor ik 600 euro betaal voor geen officiele ras kat..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (5)

Nee, hij hoeft niet gechipt te zijn door een vereniging. Hij hoeft helemaal niet gechipt te zijn zelfs.

Echt absoluut zeker weten kun je het eigenlijk niet, tenzij je erbij bent wanneer de paring en de werping plaatsvinden. Of via DNA-onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de dierenarts chipt de kat, maar dat staat los van het raszuiver zijn of niet.
als je het niet vertrouwt, neem dan kontact op met de desbetreffende vereniging.
Rieneke1
13 jaar geleden
Een kat chippen is alleen om te kunnen kijken van wie de kat is! (bijvoorbeeld als deze word gevonden)

600 euro voor een raskat... sorry hoor maar wat is er mis met een kat uit het asiel die ook graag een huis wil hebben........ kat is een kat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dierenarts chipt de kat. Sommige stamboeken eisen tegenwoordig wel dat een raskat met papieren gechipt is. Als je een raskat koopt kijkt dan of de fokker is aangesloten bij de rasvereniging. Kijk of er een officieel dekbewijs is en voor je het kitten ophaalt moet je controleren of het bewijs van chippen aanwezig is, bewijs van inetingen en gezondheidsverklaring en de stamboekpapieren.
Accepteer het kitten niet zonder de stamboekpapieren. Mocht de fokker zeggen dat de papieren er niet zijn doordat het stamboek traag is controleer dat dan even bij het stamboek voor je het kitten meeneemt. Ze kunnen je zo vertellen of de papieren zijn aangevraagt voor het nestje.

Toegevoegd na 10 minuten:
Waar je ook op moet letten is dat een goede fokker je de kans geeft om het kitten te leren kennen en je de gelegenheid geeft om zo onderhand langs te komen om het kitten te zien.
Bij de meeste stamboekverenigingen is het ook verplicht dat het kitten tot 13 weken bij de moeder blijft. Dit heeft o.a. te maken met de 2e enting die ze moeten krijgen voor ze weg gaan.
Aponi
13 jaar geleden
De dierenarts regelt mestal het chippen van de kat. Er zijn echter ook fokkers die hier bevoegdheid voor hebben verdient. Ze zullen dan een cursus hebben gevolgd om dit te mogen doen.

Een chip is echter geen garantie of je een raskat in huis neemt. Een chip is een manier om te ontdekken wie de eigenaar is. Als iemand een kat vind dan kan je met een apparaat af laten lezen waar hij hoort.
Zo hebben wij onze oude kat terug gekregen na een vermissing. Dat was een "huistuin&keukenkat" we hebben er nu ook een met chip.

Onze twee raskatten hebben ook een chip, dit is gewoon zodat we kunnen bewijzen dat we van ons zijn als ze gestolen worden of weglopen.

Wat voor een raskat ben je naar op zoek? Op de site van de vereniging (die heb je voor alle rassen) kan je vinden waar een raskat aan moet voldoen, hoe je kan controleren of de stamboom en de dierenarts testen kloppen, je kan hier vinden op welke ziektes de ouders moeten zijn getest voor je een kitten koopt.
Dit zijn alle veel belangrijkere manieren om te ontdekken of je voor een echte raskat betaald.
Ook kan je vaak de ouders van het kitten opzoeken als ze staan ingeschreven. Maar de stamboom zou alle informatie over raszuiverheid moetten bevatten..

Succes.