Ook in de rest van de dierenwereld kom je dieren tegen die elkaar helpen met het vinden van voedsel, samenwerken om problemen op te lossen, voor bescherming, en dergelijke. Het is een algemene eigenschap van groepsdieren - waaronder de mens - om in elk geval binnen de groep voor elkaar te zorgen omdat dit de overlevingskansen vergroot. Levensvormen die fysiek minder sterk zijn, kunnen het zich namelijk simpelweg niet permitteren ook nog elkaar heel sterk tegen te werken - dan sterf uiteindelijk de gehele groep uit.

Ook moet je niet vergeten dat het voor het voortzetten van je genen niet eens strikt noodzakelijk is om dit zelf te doen. Omdat je een groot deel van je genen deelt met mensen in je familie, worden jouw genen ook doorgezet wanneer je broer of zus bijvoorbeeld kinderen krijgt. Zo kan het dus dat een persoon zich opoffert voor de groep zonder nageslacht te hebben, maar dat zijn genen om zichzelf op te offeren voor de groep voort gaan en verspreiden, waardoor dit gedrag uitbreidt.

Verder is het natuurlijk ook zo dat ethiek puur afhankelijk is van omstandigheden, en niet iets is dat universeel onveranderlijk is. Als je genoeg geld hebt en je steelt een televisie, vindt men het niet kunnen. Als je drie dagen niet gegeten hebt, geen geld hebt, en je steelt een brood, kan men dit meestal wel goedpraten.

Een set regels opnoemen als absolute moraal en hiernaar leven zegt ook niets over de moraal van deze persoon, maar slechts naar zijn mogelijkheid om regels te volgen. Iemand die "niet stelen" als absolute waarheid beschouwt, en de eerste en tweede dief van hierboven op dezelfde manier behandelt (bijvoorbeeld, allebei twee jaar celstraf, voor zowel de TV uit pure gierigheid als het brood om pure noodzaak), zou je daarvan echt kunnen zeggen dat deze ethisch handelt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ethiek heeft te maken met denken en denken is niet zo´n sterke eigenschap van dieren, dus NEE komt niet voor bij dieren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ethiek is een van de eigenschappen die kenmerkent is voor de mens, in tegenstelling tot al het andere levenden op de aarde.

maar het is natuurlijk ook weer niet zo dat bijvoorbeeld een aap helemaal niet kan nadenken, dus is het eigenlijk stug als je denkt dat een dier dan helemaal geen besef heeft van ethiek....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.0095.info/nl/index_stellingen_thesennl_nl94.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit (de site) is volgens mij larie, de mens is groot geworden door samenwerking en niet door puur eigenbelang. Het is de noodzaak van samenwerking die tot ethiek heeft geleid. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke passage, die Godwin: "Klaarblijkelijk is het niet mogelijk op basis van de evolutietheorie een ethiek op te stellen, die deze naam ook verdient. Waar dit in uitzonderingsgevallen toch gebeurd is, gaat het altijd om de erg duistere perioden van de menselijke geschiedenis (Hitler en het nationaalsocialisme, Marx, Stalin en het communisme) - de grootste misdaden in de geschiedenis van de mensheid werden begaan in het dwaalgeloof van de evolutietheorie." Dat verklaart waarschijnlijk waarom boeken over evolutie verboden waren in Nazi-Duitsland, tezamen met boeken van Marxistische, pacifistische, en landverradende aard. (zie: http://www.library.arizona.edu/exhibits/burnedbooks/documents.htm).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat levert je nog veel minnetjes op SNE.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als misconcepties rechttrekken een bron is voor minnetjes, doe mij dan maar die minnetjes.