Wat leg je best in een kippenren, tegen de modder ?

De kippen staan met dit weer altijd in de modder. De brei droogt niet op in de winter. Wat kan ik daaraan doen en wat is esthetisch mooi en makkelijk te onderhouden ?

13 jaar geleden
48K

Antwoorden (8)

makkelijk te onderhouden zou ik zo 123 niet weten, maar wat wij op het vogelasiel doen is dagelijks een flinke laag hooi neerleggen.
de vogels zitten droog, en vinden het heerlijk om tussen te scharrelen.
helaas moet je dus wel steeds de oude laag hooi verwijderen.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik weet niet hoe de ren licht, maar het kan zijn dat het een lager gelegen plek is, eerst zou je de grond goed op moeten hogen, dat er geen `plas` water/modder in kan blijven staan. en daar overheen een laag stro/ hooi of wat dan ook. dan kunne de kippen er minder modder van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kippen horen bij koud en nat een droge en warme plek te hebben. Dus niet iets op de vloer maar erboven. Je zou kunnen denken aan een buitenren en een binnenhok.
We kennen in Nederland de uitdrukking "kippevel hebben".
Kouwe kip is lekker maar de kip zelf vindt het niet echt fijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik herken je probleem, eerst gaat het een tijd lang goed, dan ga je een keertje alles omspitten, gaat weer even goed en daarna wordt het een bende, sinds kort heb ik bij me zelf de ren overdekt gemaakt, met golfplaten, het wordt nu nooit meer nat.
Wil je niet zo ver gaan, dek dan de grond af met een flinke laag gemalen boomschors, verkrijgbaar op een tuincentrum.
1x per jaar vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kippen moeten in de winter goed bescherm worden tegen de kou
dus ook de vloer is van groot belang
om modder en water tegen te gaan lijkt het mij verstandig dat je de huidige vloer goed schoonmaakt en eventueel vlonders inlegt met daarover houtsnippers en stro je vloer is gelijk iets verhoogt en vooral droog
want aan zieke kippen heb je niks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een stukje van de ren overdekt. Dat hoeft helemaal niet veel te kosten hoor. Wat plastic golfplaatjes doen al wonderen.
Je zult het niet droog houden als het volop kan inregenen.
Dan kun je met hooi en stro blijven slepen, maar het wordt er alleen maar een grotere bende van.
Een vlonder op paaltjes zou ook kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet vergeten dat kippen ZANDBADEN nemen. Zoals een kleine vogel in water baddert, doet een kip dat in zand. Met alleen hooi is een kip dus niet gebaad. Die zandbaden zijn nodig tegen ongedierte en om de veren schoon te houden.

Overdek dus de buitenren en vul het hok met fijn zand. Dan kunnen ze krabbelen en scharrelen. Dat gaat niet in hooi, dan raken de poten verstrikt.
Ivana
13 jaar geleden
Zand helpt niet echt. Probleem is dat de kippen de grond aanstampen zodat er water op blijft staan en alles 1 grote modderpoel wordt.

Wat wij hieraan doen is het afval van de tuin te hakselen en dit in de kippenren te strooien.

Sindsdien geen modderpoel meer gehad en de kippen vinden het prachtig, ze scharrelen de hele dag erin. Voordeel hiervan is dat er namelijk allemaal kleine beestjes tussen zitten.

Een laag van 8-10 cm is voldoende. Eventueel elk jaar er een beetje bij gooien.