mijn kat eet soms potaarde, waarom is dat?

het gaat om de kat van een vriendin, die eet soms (vandaag bijvoorbeeld) aarde. kattengras eet hij niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.3K

Antwoorden (4)

Dit kan zeer veel verschillende oorzaken hebben. Ik zal er een aantal noemen, wellicht herkent u die en kunt u er iets aan doen.

Is er iets veranderd in uw gezinssamenstelling of is er een wijziging geweest waar de kat veel moeite mee heeft? Dit kan van alles zijn.

1. Verveling. Is uw kat alleen of werkt u veel of is er een andere reden dat het mogelijk is dat uw kat zich verveelt? Is uw kat een binnenkat? Binnenkatten vertonen vaak gedragsproblemen uit verveling. Mogelijke oplossing: veilig speelgoed neerleggen om mee te spelen (geen touwtjes en draadjes waar ze in kunnen stikken of verslikken als u er niet bent, maar bijv. balletjes). Een speelkameraadje zoeken. Overwegen de kat buiten te laten komen of een buitenren te bouwen. Sowieso dient u met een binnenkat dagelijks te spelen.

2. Men zegt dat er een tekort kan zijn aan bepaalde mineralen, maar dit wordt even vaak weer tegengesproken. Het kan de moeite waard zijn andere voeding uit te proberen. Goede merken brokken zijn bijvoorbeeld Orijen (www.orijen.nl) of Acana (www.acana.nl). Voorbeelden van betere blikvoeding voor katten: Schesir, Animonda Carny, Shinycat, Snoezepoes, Almo Nature, Pet's Choice en Cosma. Wellicht zijn er nog meer. Gaat u zelf maar eens op zoek door de ingrediënten te bekijken van de merken die u ziet. Kiest u in ieder geval géén merk waar het vlees- of visaandeel lager is dan 40%.

3. Een mogelijke wormbesmetting, buikklachten of darmklachten. Hiervoor dient u de dierenarts te raadplegen uiteraard. Ook kan het zijn dat er een voorwerpje of iets anders onnatuurlijks in het maagdarmkanaal aanwezig is waardoor de kat dit probeert weg te werken.

In alle gevallen is het niet gezond en het is onnatuurlijk gedrag. Als ik hetzelfde met een van onze katten zou meemaken, dan zou ik allereerst naar de dierenarts gaan voor een onderzoek. Als de dierenarts niet kan vinden, dan moet u denken aan een voedingstekort of gedragsprobleem.

Toegevoegd na 39 seconden:
(Uit: http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=52911)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou even met de kat naar de dierenarts gaan.
een kat die grit of aarde eet, blijkt vaak te lijden aan bloedarmoede, en daar kan je niet snel genoeg bij zijn.
Rieneke1
11 jaar geleden
Een kat doet dat als hij/zij zich niet lekker/misselijk voelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alle antwoorden hierboven zouden het kunnen zijn, ik heb zelf 2 jonge katten van nog geen jaar. ze zijn allebei zo gek als een deur, een van hen leek aarde idd. ook wek lekker. maar dat was het dan ook.

het is wel bekent dat katten gras eten zodat ze hun opgelikten haren (door het wassen) uit "kotsen" zodat ze niet in hun darmen terecht komen. als de kat van je vriendin aarde beterlijkt zou je even moeten opletten of de kat ook haarballen uit "spuugt" en of hij/zij wel genoeg drinkt.

anders zou het ook wel verveling of bloedarmoede kunnen zijn. .. ik hoop dat alles goed komt met de kat.