Mag mijn parkietje chips eten?

Mijn valkparkietje eet de laatste tijd vaak chips/koekjes.
Als ik bijvoorbeeld een zakje chips open of een pakje tuc komt hij gelijk naar me toe vliegen om ook wat te krijgen, anders pakt hij het wel uit mijn hand/mond. Als ik het hem weiger wordt hij boos/verdrietig.

Is dit heel erg schadelijk voor het parkietje?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Ja, dit is heel schadelijk: teveel zout! Niet doen dus. Als je nou komkommer, worteltjes, appel aan het snoepen bent, laat hem dan mee-eten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vogelnieren kunnen veel slechter tegen zout dan mensennieren. Ik zal een paar bronnen toevoegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, als de nieren het begeven is het VEEL zieliger. Dat 'zielig' zit vooral in jouw hoofd hoor en niet zo zeer bij je vogel. Je vogel went wel aan een ander patroon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn ook zoutloze naturel chips te koop, heel lekker trouwens. Ik had die bij AH gekocht bij de zoutloze afdeling. Er zit 0.0% zout in, dus misschien is dit dan een alternatief voor je valk parkiet? Proef er zelf ook maar eens van. Het is wel iets duurder maar een stuk beter ook voor jouw nieren en al helemaal voor je niertjes van je valkparkiet.

Andere antwoorden (1)

Een mens gaat op zijn twintigste niet sterven van te veel chips eten. Ziekteverschijnselen komen veel later. Een parkiet wordt geen 20 jaar en zal van voedsel waar wij op lange termijn schade van ondervinden niet zo veel weten. Geef je het diertje geen chips zal het ook aan een kwaal sterven. Overdrijven mag je nooit, maar af een toe een stukje maakt niet alleen de parkiet, maar ook jou tevreden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is een fysiologisch verschil tussen de nieren van zoogdieren en van vogels. Kijk een naar de urine van vogels: daar zit nauwelijks water in (dat witte kloddertje op de poep). Wij kunnen dat zout gewoon met water verdunnen en vogels kunnen dat niet. Teveel zout is dus VEEL slechter voor vogels dan voor mensen. Uitzondering zijn zeevogels die andere manieren hebben ontwikkeld om van teveel zout af te komen. Tuurlijk mag iedereen zelf weten wat hij/zij een huisdier voert, maar je moet wel rekening houden met de consequenties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vogel urineert niet, alles zit in de stoelgang.
Te veel is inderdaad teveel. Ik heb toch geïnsinueerd om niet te overdrijven. De parkiet zal toch wel drinken zeker.
In je link heeft men het over veel te veel zout, als wij pekelwater drinken sterven we ook. Een mees vliegt de hele dag naar dat voederhuisje, kan je niet vergelijken met een parkiet die af en toe een stukje chips krijgt. Wij sterven niet van zout, suiker, vet, wel van TE VEEL.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vogel urineert wel degelijk. Tenminste, hij raakt zijn stikstofafval kwijt door urinezuur. Dat is die witte zooi die OP de stoelgang zit. Zo raakt de vogel maar weinig water kwijt. Parkieten KUNNEN niet meer drinken om hun urine te verdunnen. En dat is waarom teveel voor een vogel VEEL minder is dan teveel voor een mens. Het dagelijkse voedsel bevat ook al zout, dus zoute chips voeren is vragen om problemen. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Excretion
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nogmaals, ik spreek over een beetje chips, lees eens goed. Zoutintoxicatie zie je onmiddellijk. "Ernstige klinische symptomen doen zich voor vanaf een opname van 2.000 mg/kg lichaamsgewicht (een theelepel keukenzout bevat ongeveer 5.000 milligram zout). De dieren zijn dan suf, reageren weinig op prikkels, laten zich gemakkelijk benaderen, vliegen niet meer weg en worden gemakkelijk overreden door auto's. Vergiftigde vogels die deze fase zes uur kunnen overbruggen, herstellen volledig. De voldoende beschikbaarheid van zowel drinkwater als voedsel is een belangrijke schakel in het herstel. Bij de lijkschouwing van dode dieren troffen de onderzoekers oedeem van de spiermaagwand en de hersenstam aan. Gezien gezonde vogels de natriumconcentratie in hun bloed binnen zeer nauwe grenzen houden, kan men besluiten dat vanaf een opname van meer dan 266 mg/kg lichaamsgewicht het risico op vergiftiging toeneemt." http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=271:strooizout-is-dodelijk-voor-vogels&catid=14:persberichten&Itemid=105