Mijn kat is vreselijk bang voor een kersenpitje, hoe kan dit en wat kan ik hier aan doen?

Ik heb een kersenpitje die je in de magnetron kan doen zodat die lekker warm wordt, een soort van kruik zeg maar. Nu nam ik die mee naar onder om in de magnetron te doen en toen liet ik hem vallen. Mijn kat rende metteen weg en ging onder de bank zitten. Als ik nu met het kersenpitje naar onder ga en als hij dan het geluid alleen al hoort is hij verschrikkelijk bang. Hoe zou dit kunnen en wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt, Siem.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Katten hebben een uitstekend geheugen, en hij is niet vergeten dat hij zich de tandjes is geschrokken van dat enge ding. Leg het kersenpitje op een neutrale plek op de grond, dus niet in de buurt van zijn spulletjes. Het kan even duren, maar zo kan hij het ding in z'n eigen tijd rustig besnuffelen en onderzoeken.
Die kersenpitjes hebben nogal een specifieke, vrij sterke geur. Het kan daarom helpen wat valeriaantinctuur aan te brengen op een hoekje.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Het is inderdaad gewoon een klassiek voorbeeld van conditionering. Uiteindelijk slijt dat wel, maar het kan even duren. Je kunt het proces wat helpen op deze manier. Ik heb een pluchen hond die als handpop kan dienen. Mijn eerste huishoudelijke hulp heeft dat ding één keer gebruikt om de katten mee te plagen; die arme beesten hebben er járenlang met een grote boog omheen gelopen. Als iemand hem verplaatst heeft, staat mijn ene kat er nog steeds met hele grote pupillen van een afstand doodstil te kijken: éérst zeker weten dat hij niet leeft, dán pas de kamer verder inlopen. Prima strategie als je leven er vanaf hangt natuurlijk ;-)